Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

tirsdag 7. august 2018

Kreta sommeren 2018 :-)

...for 3.året på rad var vi på Kreta med fam. Bratberg, dette året var søsteren til Line og deler av hennes familie med også - og Sofie hadde med seg en venninne...så vi var et reisefølge på 13 stk... :-)
Her kommer et lite tilbakeblikk på dagene fra Kreta dette året....

...deilig å endelig være tilbake på stranden i Almyrida!...

...vi har vært en livlig gjeng på 13stk, ikke bare bare da vi skulle ut å spise - vi bestilte gjerne bord på formiddagen...evt dagen før da vi var i "nabo-villagen" Plaka og spiste... :-)

...fam. Haug tok en tur til Chania allerede dag 3 da Lasse sine skuldre trengte en dag borte fra solen...

...stemningsbilder fra den koselige byen Chania...

...turister...

...T-shirte sjappa...
Vi måtte innom t-shirtmannen i år også, denne gangen ble det like t-shirts med hette til Lasse og Henrik med påskriften Team Haug på ryggen - og sponset av fatter'n på brystet... :-)
Lasse røyk også på en Fortnite t-shirt...

...i år spiste vi lunsj langs med havna, koselig det også - de andre årene har vi spist inne i et trangt smug i nærheten av t-shirtemannen...

...en tur på markedet måtte vi også...

...nytt i år var at vi leide bil for hele oppholdet, hentet og leverte på flyplassen - veldig greit...
Så dette var gliset vårt, vi syntes i trafikkbildet for å si det sånn... :-)
Etter en fin dag i Chania, var det bare å finne bilen - og kjøre tilbake til leiligheten...

...snorkel-tur...
Vi fylte hele båten, 11 av oss var klare for 2 timers båt-/snorkel-tur - da var båten full... Line og jeg ble ved bassenget og koste oss i roen og freden, utrolig hvor fort den tiden gikk... :-)

...guttaboys... :-)

...stemningsbilder...

...fine snorkle-bilder tatt av søsteren til Line...

...verandaen vår ble brukt til kos både tidlig og sent... :-)

...sykepleier Line in action...
Kristoffer fikk en strå-flis da han var på Roskildefestivalen, det var på tide å få den ut...med skalpel... :-)

...Nektarios hadde pusset opp rommet "vårt" siden sist, det var blitt ordentlig lekkert... :-)

...vi svømte bort til moloen i år også, og de tøffeste av oss stupte, tok bomba eller salto ut fra brygga...

...badenymfen vår, Lasse...

...gutta våre i solnedgangen...

...vi ble invitert med ut på middag med Nektarios og Dimitra, husvertene våre, til en liten nabo-village...vi var 18 til bords, og koste oss med hyggelig selskap - og nydelig mat!...

...husvertene våre sto for bestillingen av forrettene, det var litt for enhver gane - og mat i "bøtter og spann"...bare se den porsjonen med salat, vi fikk en minst like stor en med gresk salat, pommesfrites, tsatziki og flere andre typisk greske forretter... :-)

...på kveldene satt ofte ungdommen sammen nede ved bassenget, greske og norske ungdom i skjønn forening! :-)

...vi voksne satt ofte sammen nede ved bassenget/baren vi også...Nektarios bø titt og ofte på sin hjemmelagde raki, han hadde en egen en for oss damene - en litt mildere utgave med honning i... :-)

...strandliv...
Vi koste oss mye på stranden, med soling, bading, lesing og spill...og litt mat, og drikke...
Det ble gyros og gresk salat som take away i år også på stranden... :-)

...mer ettermiddagskos på verandaen vår...

...og fin utsikt, også med havgløtt... :-)

...pizza for 13, med fantastisk solnedgang i bakgrunnen...

...godt å sitte inne med air condition og film også, etter en lang dag i solen...

...fam Haug dro på grotte- og badetur...

...wow...den bratte trappen ned førte oss hit...

...da vi var nede i grotten kom snorkel-båten gjengen var med bare noen dager tidligere... :-)

...stemningsbilde...

...gutta og hu mor... :-)

...da var det opp igjen...

...familien på tur... :-)

...neste mål på turen var et bad på denne stranden, veldig bratt ned - så vi valgte å parkere....

...her... :-)

...vi gikk ned den bratte veien, men de lokale grekerne kjørte ned...

...familien som elsker å bade!... :-)

...Henrik cliff-diver...

...mamsen og lillegutt...

...kjærsten min og meg... :-)

...det ble lunsj i Plaka etter vår litte utflukt til grotten og badestranden...

...det ble bowling på ungdommen i år som i fjor... :-)

...deilige, late dager...

...og deilige kvelder, her venter vi ved bassenget på at alle mann alle er klare for å gå ut og spise middag...

...denne kvelden var det restauranten vi kaller for "grotten" vi endte på... :-)

...Lasse, Stig og jeg på en av morgenturene våres...

...denne herligheten fikk Fredrik til forrett en kveld...

...ungdommen dro sammen med barna til Nektarios på badeland, Nektarios, Atle og vi kjørte dem dit - og de koste seg der fra det åpnet til det stengte... :-)

...her er gjengen... :-)

...Stig og jeg benyttet "barne-frien" til å dra på kjæreste-tur, her er vi ved en innsjø - og fuglereservoar...

...på vei til Platanias og Agia Marina prøvde vi å finne en grotte, uten hell - men vi traff noen grekere som ikke hadde sett turister før...og det var jo litt gøy... :-)

...vi hadde lyst til å dra tilbake til Platanias siden vi har vært der tidligere, vi var der for 12 år siden med mormor og morfar...
Her er vi eneste gjester på denne takrestauranten til lunsj, det kom etterhvert noen få gjester til...

...maten var veldig god, men mye dyrere enn det vi er vant med i Almyrida...

...etter mat, kjørte vi gamleveien langs med kysten tilbake mot Chania - og det ble bading her...

...det var en grotte ved stranden, så etter badingen ble det en liten tur innom der før vi etterhvert vendte nesen mot badeland for å hente gutta igjen...

...flott utsikt utover sjøen fra toppen av grotten...

...selfier med den fine stranden i bakgrunnen...

...hvis ikke det ble take away på stranden, endte vi på campingvognen - en strandbar/restaurant rett ved solsengene våre...og da blir det som vanlig club sandwich på enkelte av oss, og gresk salat på andre... :-)

...med andre ord, en herlig kveld... :-)

...2 av 3 gutter har konka ut...

...litt livligere gjeng...
Her har Henrik hoppet oppi mellom Lasse og Kristoffer...ganske trangt om saligheta...

...mens noen koste seg ved bassenget, koste andre seg på....

....stranden...

...gutta spiser toast på verandaen vår...

...mens Stig og jeg koste oss med fruktsalat, nøtter og gresk yoghurt...

...fru Bratberg har den store oversikten fra verandaen sin... :-)

...årets familiebilde i solnedgangen...

...litt knoll og tott for å få tatt de bildene hu mor vil ha... :-)

...Stig morer seg med å ta bilde av snap-dronninga...

...trekløveret vårt...

...hu mor har fått sneket seg med...

...Almyrida bader i kveldssolen...

...lillegutt...som begynner å bli stor...

...familiebildet...

....gutta våre, er så stolte av dere!...

...siste solnedgang over Almyrida for denne gang...

...siste middag i Almyrida for i år...

...med en fantastisk solnedgang i bakgrunnen, kan man ønske seg mere?...

...da var Kreta-turen over for denne gang, tusen takk til alle sammen for en finfin tur - og mange gode minner!... :-)