Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

søndag 14. august 2022

Sommerferien 2022 :-) Del 1- Umeå, Karasjok, Nordkapp, Honningsvåg, Hammerfest, Alta

Lasse, Stig, Turbo og jeg hadde en helt fantastisk ferie i Nord-Norge i sommer - bare se her!...😀🌞
Her kommer et lite utvalg av godt over 800 bilder... 😅

...dagen før dagen...
Dagen før avreise var det strålende sommervær, hadde bare lyst til å nyte - ikke den kjedelige delen med å pakke bilen... 😅
Men, vi skulle tidlig av gårde - vi hadde 10,5 times kjøretur foran oss + spise-/ luftepauser for Turbo...

...den lange kjøreturen til Umeå i Sverige gikk fint, Lasse startet med å kjøre hjemmefra til grenseovergangen ved Trysil - det er jo ikke lov til å øvelseskjøre i utlandet...
Stig og jeg byttet på kjøringen i Sverige og Finland...
Her er teltet satt opp for første natt av totalt 10 netter ( det ble 2 netter i campinghytte, og 3 på hotell)

...nydelig vær den første morningen, synd å "bruke opp" en så fin dag i bil - men neste stopp bli Karasjok...drøye 10 timer i bil igjen + spise-tissepauser... 😅

...første frokost ute i flott sommervær 😎

...leierplassen er klar for riving, og drøye 10 timer i bil venter... 😅

...det ble en lang, og litt kjedelig biltur gjennom Sverige og Finland - ikke mye å se på...og det stykke av Finland vi kjørte igjennom var helt øde, godt vi hadde full tank på bilen - og etter mil etter mil, fant vi til slutt et sted - en liten familiedrevet campingplass, å spise middag hos...vi hadde tenkt til å kjøpe middag og ordne oss selv, men kjørte ikke forbi en eneste bensinstasjon eller matbutikk... 😅

...det eneste vi så, og traff på var reinsdyr - og de sto gjerne midt i veien...og tok seg god tid på å flytte seg slik at vi kom oss forbi... 😅

...teltet er oppe i Karasjok, og vi opplever midnattsolen for første gang 🌞🌅🌞

...Sametinget...

...hadde vært flott å se Sametinget i mørketiden hvor det er lyst opp på denne måten...

...vi så masse reinsdyr på vår vei...

...vi har ankommet Honningsvåg, i gråvær - men det er opphold...

...stemningsbilde...

...Honningsvåg var et stille og rolig fiskevær...

...turister, her ved en info-tavle...

...morsomt å se på snapshat-kartet hvor vi er... 😁

...det ble middag i Honningsvåg, Stig spiste bacalao, Lasse pizza og jeg spiste kveite... 😋

...vi tok farvel med Honningsvåg, og dro tilbake til teltet...

...vi campa på Nordkapp camping, blåste litt friskere her - så måtte bardunere teltet...

...det var meldt at det skulle klarne opp mellom kl 22-24, så vi ankom Nordkapp platået litt over kl 22...

...det klarnet aldri helt opp, men det var en magisk opplevelse likevel 👏👍👏

...kan dere se Lasse og Stig?... 😃

...dette må oppleves!...anbefaler på det sterkeste å få med seg denne opplevelsen, en litt rar opplevelse også - det var sjåka fullt med folk og bikkjer der kl 00.30... 😅

...snudde vi oss med ryggen til globen, ja så var det blå himmel og sol...

...vi ga opp å få se solen ved globen, og vendte tilbake til Nordkapp camping rundt kl 00.45 - da vi var nesten tilbake til campen kom solen... (vi dro ikke tilbake for å si det sånn...) 😅

...tilbake på campen, på tide og legge seg... 😅

...turen gikk videre til Hammerfest...

...vi gikk sikk-sakk-stien opp byfjellet Salen, der hadde vi panoramautsikt over byen - vi så også over til Melkøya...

...gråvær, vi fikk en liten regnskyll på toppen - men var forbigående...💦

...vi er på vei ned til sentrum igjen...

...brygga og sentrum av Hammerfest...

...vi kjørte også over til Melkøya, og Struves meridianbue - som er verdens nordligste målepunkt...og er på  UNESCO's verdensarvliste....

...neste stopp, og overnattingssted var Alta...

...morsomt å campe, vi treffer mennesker fra hele Europa...

...ble helt forelsket i midnattsolen, det ble et helt magisk - litt rosa lys... 🌅🌄🌅

...man har det ikke mere gøy enn man gjør det til selv... 😂

🐶💜🐶

...vi ble helt tullat av midnattsolen, det var vanskelig å legge seg - det ble altfor sent hver kveld... 😅

😅 ...to trøtte fyrer... 😴

...leieren er revet, og vi er klare for veien videre...

Nordlys katedralen...

...et flott kirkerom...

...det har blitt noen geocacher i løpet av ferien, her har vi funnet en utenfor Nordlyskatedralen... 👍

...vi kjørte gjennom flott natur mellom Alta og Tromsø, her er vi ved Sørstraumen - vi er da i Kvænangen kommune i Troms. Dette er Nord-Europas nest sterkeste, bare slått av Saltstraumen som vi etterhvert skal oppleve på ribb-safari i Bodø 😀👍😀

...lør 25/6 ankom vi Tromsø etter ca 5,5 timers bilkjøring....
Fortsettelse følger i neste del... 😅