Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

torsdag 15. desember 2022

Lisboa 20. - 24.aug-22, del 1

...vi hadde et utrolig fint opphold i Lisboa med Line og Atle... 👏💜👏

...vi startet turen tidlig lørdag morgen...

...boarding...

...flyturen gikk fint, selv for meg... 😅

...gøy å se på snap-chat-kartet at vi hadde landet i Portugal... 😀

...vi har ankommet hotellet vårt, som lå midt i "smørøyet" - bare et steinkast fra bl.a Elevador de Santa  Justa og hovedgaten Rua Augusta...vi ble hentet på flyplassen av forhåndsbestilt taxi, veldig deilig - og vi hadde hele dagen foran oss...sånn er det når man står opp midt i natten, og tar første fly på morningen 😅  ...vi måtte bare få i oss litt lunsj, og en kagge med sangria 🍹 ...så var vi klare for å være turister, det var varmt og nydelig sommervær - så det var bare  å fylle sekken med vannflasker... 🌞

...vi sjekket etterhvert inn på hvert vårt flotte rom/leilighet, det var nemlig en kjøkkenkrok - bord og stoler...egen pult med iPad og musikkanlegg...walking closet, og stort bad... 👌 Stig og jeg hadde hjørne-rom/leilighet med altan/smal balkong på to sider av rommet vårt, og med totalt 4 franske balkongdører ut til det pulserende bylivet utenfor...det var altfor langt ned til at man beveget seg noe utpå den smale altanen, med 4 ett ned... 😅 ...litt komisk var det jo at jeg gikk og åpnet alle dørene for å få byen inn, mens Stig lukket alle dørene for å få i gang airconditionen... 😅
Men først bar det ut på tuktuk-tur... 😀

...som sagt så bodde vi rett ved Elevador de Santa Justa, dette er en skikkelig turistmagnet - med lange køer, vi snakker timer...så vi bestemte oss for å bare gå forbi med det første...og heller gå dit en tidlig morgen, fra åpningstiden - og før alle turistene strømmer til... 😅

...vi bestemte oss for å gjøre oss litt kjent i byen med å ta en tuktuk-tur med guide...

...her var det bare å holde seg fast, og følge med -for her gikk det unna... 😅

...det var en drøss med tuktuker, det var bare å velge og vrake - og å følge magefølelsen...vi endte opp med en hyggelig og kunnskapsrik dame i en rosa og hvit tuktuk 😀👍😀

...Sè de Lisboa...
Også kalt katedralen i Lisboa, denne katedralen kjørte vi bare forbi med tuktuk'en da vi snirklet oss oppover de bratte bakkene i Lisboa eldste bydeler Alfama - og opp til Graca og Sao Vicente...

...vi kunne også ha tatt Trikk 28 oppover bakkene gjennom Alfama og opp til Garca og Sao Vicente, men den "sparte" vi til dagen etter - og ble med på "hele" trikke-turen...

Wow, for en utsikt - vi er oppe ved Miradouro de Santa Luzia, en romantisk terrasse ved kirken Santa Luzia med flott utsikt over Alfama, hustakene, kirkene og elven Tejo.

...Atle, Line og Stig nyter utsikten fra terrassen - og hører på hva guiden, og tuktuk-sjåføren vår hadde og fortelle...

...guiden vår tok bilde av oss alle 4 på terrassen, med den flotte utsikten i bakgrunnen...

...Miradouro de Santa Luzia...

...her er vi fotografert på utsiden av kirken Santa Luzia, og man kan se et av to store håndmalte flis-malerier på den ene ytterveggen...

...vi har "tuktuket" oss videre til neste topp ( akkurat som Bergen, og Roma - ligger Lisboa på 7 høyder...)

...her er vi på Miradouro da Graca...
Miradouro betyr utsiktspunkt, og det var det virkelig - her hadde vi god utsikt til flere av høydepunktene vi opplevde senere i oppholdet...

...her ser vi over til en annen topp/ miradouro, nemlig slottet/festningen Castelo de Sao Jorge - kommer tilbake til besøket her etterhvert...

...en fantastisk utsikt over byen, elven, Ponte 25 de Abril-broen og Kristus statuen Cristo Rei...

...jeg hadde lest om street art som Lisboa er kjent for før vi dro, og spurte tuktuk-guiden vår om dette - hun viste oss noe...og fortalte oss hvor vi kunne finne flere...

...Lisboa er også kjent for sine håndmalte fliser, som mange av bygningene er prydet med...

...Portugals nationale Pantheon...
Tuktuk-turen begynte å nærme seg slutten, vi kjørte bare forbi denne storslåtte kirken - nemlig Igreja de Santa Engracia Panteao Nacional på vei ned åssiden før "endestasjon"... Jeg hadde lest om tau/kabel-baner i Lisboa før vi reiste hjemmefra, og spurte derfor guiden vår om dette - og da kjørte hun oss likegodt rett til den mest populære...nemlig Gloria Funicular/ Elevador 👏👍👏

...vi står først i køen... 😀

...vi valgte nemlig å la en overfylt bane gå, slik at vi stod først i køen til neste avgang...

kjekt å komme først inn...

...det fylte seg raskt opp før avgang... 😅

...sjarm med taubane, kort tur - men deilig å slippe den bratte bakken... 😅

...mere street art på vei opp til toppen av Bairro Alto, en av de 7 høydene i Lisboa...

...vi er på toppen av Gloria Funicular
tau-/kabelbanen...

...på toppen av kabelbanen var den en flott hage/grønn lunge, og en storslagen utsikt!...

...i skyggen av alle trærne i hagen på toppen av Barrio Alto var det et slags marked hvor man kunne kjøpe mat og drikke - og div andre ting...

....vi valgte å gå alle trappene, og trange smug ned til sentrum igjen...

...turister...
Her er vi innom en av Lisboas kjente fiskehermutikkbutikker, vi er inne i O Mundo Fantastico da Sardinha Portuguesa...

...på vei tilbake til hotellet gikk vi forbi Rossio togstasjon, var så vidt innom den majestetiske stasjonen siste dagen - måtte bare se hvordan det så ut inne der... 🚄

...vi er i enden av Rua Augusta, hovedgågaten i Lisboa...

...Arco da Rua Augusta...
Dette er Lisboa sin triumfbue, det er mulig å komme opp i den - men innen jeg fikk med meg det mente hele reisefølget mitt at jeg hadde brukt opp kvoten min ifht å stå i kø for å komme opp diverse steder 😅

...vi har gått gjennom triumfbuen, og kommet ut på Praca do Comércio plassen - som går helt ned til Rio Tejos bredder...her yret det av liv...

...vi er på kveldstur ned til Praca do Comercio plassen, med Arco da Rua Augusta-triumfbuen bak oss...

...vi gikk også ned til Rio Tejos bredder, her ser man  Ponte 25 de Abril-broen i bakgrunnen av bilde rett etter solnedgang...vi kunne også se over til Kristus statuen Cristo Rei, som vi dro til senere under oppholdet i Lisboa...

Stig og meg langs elvebredden, med både Ponte 25 de Abril-broen og Cristo Rei - statuen i bakgrunnen..

...den første kvelden spiste vi bacalao alle 4, og Line og jeg delte en kagge med rød sangria 🍹

...Elevador de Santa Justa by night...
Vi gikk forbi denne kjente heisen på vei hjem til hotellet, som tidligere nevnt så lå den bare noen kvartaler unna hotellet vårt - vi planla og ta den dagen etter og være der ved åpningstid for å slippe den lange køen med turister...

...vi spiste frokost kl 07.00 for å være ved Elevador de Santa Justa kl 07.30 - vi var nok litt ivrige...vi kom nemlig en halvtime før åpningstid... 😅 ...det positive med det var at vi var først da heis-vakten kom, og innen han kom - hadde det faktisk kommet 2 turister til...så vi var ikke helt alene om å starte dagen tidlig... 😀

...fasjonabel heis...
Det var fremdeles korona-restriksjoner i Portugal, så det var bare å finne frem munnbind - her er vi inni heisen...som dere ser, god plass - vi slapp og vente i timesvis for å ta heisen...og vi sto ikke som sild i tønne der inne...

...vi er på toppen av heisen, heisen tok ikke lange tiden - rundt ett minutt kanskje...

...fin utsikt utover byen...

...vi er klare for å ta heisen ned igjen, og gå videre til neste attraksjon for dagen - nemlig trikk 28!...🚋

...vi gikk via Rua Augusta...

...før vi endte opp på holdeplassen til Trikk 28, vi ga også her ifra oss plassene våre i køen - slik at vi kom først i køen til neste trikk kom... 😀🚋😀

...trikk 28...

...Sé de Lisboa...
Vi kjørte forbi denne katedralen dagen før også, men da med tuktuk...

...vi snirklet oss rundt i Lisboa's trange gater og bakker...

...herr og fru Bratberg, med Stig i midten bak... 😀

...Stigen min og meg på trikk 28... 💜

...Largo do Camóes...
Sjarmerende bytorg og møteplass.

...Basílica da Estrela...
Denne flotte basilikaen kjørte vi bare forbi med trikk 28

...det ble en lang, innholdsrik og interessant tur med trikk 28...
Vi overvar blant annet borttauing av en bil som sperret sporet, vi har blitt "kastet av" trikken to ganger - for så å stille oss i ny kø for å ta den samme trikken noen meter lengre bort... 😅 ...vi endte etterhvert på den 3. trikken, og kom oss tilbake til utgangspunktet...

...jeg ønsket og gå inn i minst 1 kirke i løpet av turen, det ble denne - Basílica de Santa Maria Maior Sé Patriarcal de Lisboa Século XII

...tente lys for pappa (han fikk lungekreft-diagnose ikke lenge før vi dro til Lisboa)

...flott kirkerom...

...etter litt om og men kom vi oss inn til Castelo de Sáo Jorge, det var kjempe lang kø der - men man kunne scanne en QR-kode...og gå forbi køen, det hørtes mye lettere ut en det det var da ingen av oss er spesielt gode i portugisisk - men det ordnet seg til sist... 😅

Wow, for en utsikt....

...selfie... 💜

...inne på gårdstunet gikk det flere påfugler, 2 av dem var delvis hvite - det har jeg aldri sett før...de var flotte, vi fikk desverre ikke sett dem med fullt utslåtte fjær...

...også her hadde vi fin utsikt mot Cristo Rei og 25. april-broen...

...stemningsbilder...
Fint å rusle rundt inne på slottsområdet....

...Stig, Atle og Line på broen videre inn på slottet...

...vi kom oss opp i høyden, og tårnene i slottsmurene - masse trapper opp og ned...

...utsikt fra et av tårnene...

...det portugisiske flagget vaiet fint i vinden...

...trapp fra bysentrum og opp til slottet, den hadde jeg planer om at vi skulle gå - men vi kom opp til slottet på andre siden via trange smug...

...vi var ferdig med slottsvandringen, og klare for trange smug - og....

...lunsj... 🍕🍺🍺🍺🍹🍕

...Line leker seg med de store gutta... 😅🍺😅

...koser oss med pizza og øl, jeg er ikke så glad i øl - så det ble sangria på meg... 😀

...Cais do Sodre...

...vi tok båt over til den andre siden av elven, fra Cais do Sodre til Cacilhas...

...Cristo Rei...
Planen min var at vi skulle ta buss fra fergekaien og opp til Cristo Rei, men vi fant ikke ut hvor riktig buss gikk fra - så det ble taxi opp...(ble faktisk ikke noe dyrere enn om vi hadde tatt bussen...😅)

...vi står i kø for å komme opp i Cristo Rei, statuen er 110 m høy - man kan se den fra nesten hele Lisboa. Statuen ble reist i 1959 som takk til gud for at Portugal unnslapp 2. verdenskrigs lidelser...
Det går en heis opp til utsiktsplatået 82 m.o.h, hvor Lisboa da ligger for dine føtter....

...vi nærmer oss heisen opp til utsiktsplatået, vi sto vel i kø i en times tid - det ble varmt...godt vi hadde med nok vann i sekkene... 😅🌞😅

...jeg hadde ikke ro i rumpen da de andre sto i kø, jeg fartet rundt å tok bilder av området rundt Cristo Rei... 😀

...vi er opp på utsiktsplatået, rett under Cristo Rei's føtter...

...vi var trygge der oppe som dere ser, rene fengselet - tryggheten først... 😅

...flott utsikt, her ser man skyggen av statuen...

...25. april-broen i fugleperspektiv...

...selfie, på toppen av Cristo Rei - med 25.april-broen i bakgrunnen... 💜

....den store fado-kvelden ble tilbrakt her....
Vi bestilte denne kvelden alledere hjemme før vi dro fra Norge via hotellet vårt...

...fancy rom/bord, dette var helt ved inngangen - vi hadde fått bord helt fremme ved musikerene...

...det ble 3-retters middag, noen var heldigere enn andre under denne middagen...men alle hadde godt i glasset - og underholdning underveis...

...en av 2 fado-sangere den kvelden, det var en mann også - de sang annen hver gang....og litt sammen... 🎵🎵🎵

...desserten...
Ble en fin kveld, vi ble vel ikke fade-frelst - men kjekt å ha opplevd...

Blir et langt innlegg, fortsettelse følger......