Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

tirsdag 10. september 2024

Kreta 26. juli - 8.aug-24, del 2 :-)

...en uforglemmelig dag ved Balos lagunen...

...wow, for et skue...

...billettene våre til Balos, trodde vi... 😅
Det kostet 1 euro pr person, men det var for...

...og kjøre på denne elendige veien her, i 7 km - med humpe-di-dump...store og små steiner, støv, tidvis bratte partier uten særlig med autovern - og geiter!... 😅
Vi kunne kjøre i max 10 - 20 km i timen, for oss var det nesten uforståelig hvordan det kunne være lov å kjøre på en så elendig vei - vi brukte drøye 30 min på 7 km... 😅

...Stig hadde mest lyst til å snu lenge før vi var fremme, men jeg hadde så lyst til å komme frem - og det var jo andre biler på veien der også... 😅 ...vi kjørte tidvis i kolonne med andre biler, men Stig ville ikke ha noen rett bak oss - i tilfelle han fikk bakkestart i en sliten leiebil med manuelt gir og en håpløs clutch...så han slapp glatt forbi andre litt ivrigere sjåfører...dessuten var vi redde hele veien for at noe skulle skje med understellet eller dekkene, for vi hadde ikke forsikring for det... 😅
Da vi endelig kom frem til p-plassen, kostet det jaggu meg 3 euro til gitt...det var rundt 50 andre biler der da vi kom...

...etter vi parkerte på p-plassen måtte vi gå en drøy kilometer før vi var nede ved lagunen, her har vi gått noen hundre meter - og lagunen begynner å åpenbare seg for oss... 😍

...vi nærmer oss...

...wow, at vi fikk oppleve dette - det var virkelig verdt den bumpy-riden...

...et uforglemmelig skue...

gleder oss til å bade...

...men vi har noen trapper igjen... 😅

...wow, det er stort der nede...

...rett før vi kan hive av oss skoene...

...her er det bare å finne seg en plass...

💜💜💜

...vi tok bilde i begge retninger av lagunen...

...rosaskjær i sanden...

...rosaskjæret skyldes knuste koraller og muslingskall, akkurat det samme fenomenet man kan - og som vi har opplevd på Elafonissi - stranden...vi var der senest i fjor sommer med ungdommen vår, vi har også vært på Elafonissi en gang før det...
🏖🏖🏖

...vi ruslet også litt rundt både til lands og til vanns...

...wow, vannet var så klart...

...vannet var både varmt og klart...
Vi koste oss vel og lenge med bading, og spankulering både til land og til vanns - før vi begynte på...

...turen opp fra lagunen igjen, og til bilen...

...det var godt over 30 grader, så her var det bare å ta det med ro oppover... 😅

...har noen trapper igjen... 😅

...da var det godt med en stopp litt over halvveis, der var det et fint utsiktspunkt over lagunen...

...bare se her...

💗💗💗

...hvis vi noen gang skal tilbake hit, så tror jeg det blir med båt... 😅

...dette stedet, og denne dagen sammen med Stig - kommer jeg aldri til å glemme...
💜💜💜

...morsomt med alle geitene som klamret seg til fjelltoppene...
🐐🐐🐐

...mens andre igjen tok livet rimelig med ro, gjerne rett ved stien vår - så vi måtte gå rundt dem...
😅😜😅

...den siste geita vi måtte forbi før vi kom til p-plassen... 😅
Da vi kom tilbake til p-plassen var det helt fullt, minst 500 biler - og det sto kø for å komme inn til p-plassen da vi dro...godt vi kom forholdsvis tidlig, vi dro jo direkte fra flyplassen etter at vi hadde satt av Agnethe og Henrik der for hjemreise...
De må virkelig dra inn mye penger hver dag, uke, mnd og år når det kommer så mange gjester/turister dit - og likevel er det den verste veien vi noen gang har kjørt på... 😅

...vi kom oss trygt tilbake til Kissamos, en by vi bare kjørte igjennom på vei til Balos.
Det var godt å slappe av i skyggen med sparkling water med isbiter og lime-båter oppi, det var varmt - rundt 38 varmegrader...
Vi hadde fin utsikt fra strandbaren, vi kunne se tilbake på deler av veien ut til Balos...

...slappet av i skyggen mens vi ventet på lunsjen vår...

...vi delte en avokadosalat og en pizza spesiale...
🥑🥗🍕🥗🥑

...da vi gikk tilbake til bilen etter lunsjen i Kissamos, gikk vi innom en pop-up kiosk for å kjøpe med noe kald drikke til bilturen videre - og der fant jeg 2 iste jeg hadde lyst til å prøve...mmmm, de var gode begge to - skulle ha kjøpt med flere...for de hadde ikke de typene i Almyrida...
🍉🍉🍉🍉🍉🍉🍉
Da vi dro fra Kissamos, kjørte vi igjennom Platanias - første gang vi var på Kreta tilbake i 2006 sammen med mormor og morfar - var det nettopp i Platanias vi bodde...derfor syntes Stig og jeg det er litt kos og dra innom der igjen, vi var innom i 2018 også - da hadde vi nemlig satt av gutta i badeland sammen med Fredrik og Sofie, deres onkel og kusine - og barna til Nektarios...så dro Stig og jeg på kjærestetur, og spiste bl.a lunsj i Platanias... 💜 ...men denne gangen kjørte vi bare igjennom byen på vei til...

...Chania havn...

...syntes jo Chania er en veldig koselig by og tusle rundt i,
jeg trengte ikke overtale Stig om et stopp der...
💜💜💜

...det ble en tur innom "skinn-gaten", der er det en salig blanding av lukten av svette, varme mennesker, alskens lær- og skinnvarer, krydder og urter... 😅😀😅

...ble fangst også, bl.a nye sandaler til meg...
😊😊😊

...etter et stopp i Chania var vi klare for den siste etappen tilbake til Almyrida, Stig var forholdsvis fornøyd med leiebilen denne gangen...
🚘🚘🚘

...denne gangen hadde vi takluke,
eller rettere sagt - vi kunne åpne nesten hele taket...
😁😁😁

...det var godt å komme tilbake til leiligheten og verandaen vår etter nesten 10 timers utflukt...

...vi er på vei til "grotte-restauranten",
Line hadde vært innom tidligere på dagen og reservert bord til oss...
😊👍😊

...på vei inn til "grotte-restauranten", vi kaller den det da den ligger i en bakhage med pergolaer fulle av grønne klatreplanter og andre vekster - og i bakkant av restauranten så er det store steiner / berg / fjell...noe som skaper en grotte/hule-følelse...
Denne restauranten ligger ikke på "stripa" langs med stranden, så det blir ikke middag med solnedgang og bølgebrus her...

...vi koste oss skikkelig,
med tradisjonell, god hjemmelagd gresk mat...
😋😋😋

...det var godt å komme på stranden dagen etter den innholdsrike utflukten vi hadde dagen før...
🏖🏖🏖

...endelig ble det donuts på Stig på stranden, donuts-mannen gikk hver dag i vannkanten og fristet badegjestene med salg av forskjellige donuts...
😅🍩🍩🍩😅

...mmmm, siste dag med take away-gyros på stranden...
🏖😋🏖

...siste middag med Line og Atle skulle inntas her, jeg var innom restauranten på dagen - da Stig og jeg bestilte take away-gyrosen til lunsj på nabo-restauranten...for å forsikre oss om å få bord " by the sea"...

...tradisjonen tro, her er plassen vi alltid har tatt bilde i solnedgangen...

...nok en uforglemmelig ferie i Almyrida, vi har storkost oss med gode venner og famile...
💜💜💜

...elsker deg, Stigen min!...
💗💕💗

...Stig la ut på storyen sin...

...og jeg på min...
💜💜💜

...siste middag ble på Thalami taverna...

...med siste rest av solnedgangen, vi hadde bestilt bord en halvtime senere enn vi pleide fordi hu mor ville ta bilder i solnedgangen...og det var siste kveld vi skulle spise på "stripa", med solnedgang og bølgebrus...

...Thalami taverna er en fiskerestaurant, Line og Atle har fått det for seg at de har den beste chicken souvlakien der - så de spiste det...Stig og jeg gikk for fisk, henholdvis cod og salmon
😋😋😋

...vi koste oss med deilig middag, ved sjøen i godt selskap - og bølgebrus...
💜💜💜

...det ble en siste tur innom cocktail-baren "vår"...
🍹🍸🍹

...Line og Atle skulle hjem denne dagen, men vi rakk noen timer sammen ved bassenget...

😃 ...Atle må ha sagt eller gjort noe morsomt her...
😂😂😂

...ble 1.000 m svømming på meg i bassenget den dagen, delvis mens Line og Atle lånte leiligheten vår til dusjing og siste pakkingen...
🏊🏊🏊

...Line og Atle var klare for hjemreisen, nok en gang - tusen takk for kjmpefine dager sammen med dere i Almyrida...håper ikke det blir lenge til neste gang!...
💜💜💜

...vi var klare for lunsj på stranden, hos Dimitris...

...etter Line og Atle dro, gikk Stig og jeg ned til Dimitris ved stranden for litt lunsj...
🏖😋🏖

...Stig gikk for shrimps salad...
😋🦐🍤🦐😋

...jeg gikk for omelett spesial...

...vi koste oss skikkelig,
med god mat - i skyggen av et pine tree...
🌴🌴🌴

...og som alltid før vi betaler,
er det raki og enten frukt eller kake/is "on the house"...

...etter lunsj gikk vi i motsatt ende av stranden enn der vi pleier å ligge, for litt sol og bading...
Det er litt større bølger der, og det liker jo jeg...
🏖🌞🏖

...jeg lå litt ved bassenget utpå ettermiddagen også,
vi har jo ikke sol på verandaen vår på ettermiddagen og kvelden...
🌞🌞🌞

...på tide å gå opp i leiligheten etter en fin dag både ved bassenget og stranden...
Vår leilighet er den i 2.etg til høyre, med 2 dører ut til verandaen...

...solen hadde gått ned, og det var rett før det ble mørkt - og vi var klare for å dra til en nabo-landsby for å være med på gresk aften...
🎻🎻🎻

...den greske aftenen ble arrangert både 5. og 6.aug, Stig og jeg dro den 6.aug - Nektarios med familie var der dagen før...da spiste vi vår siste middag sammen med Line og Atle på Thalami...vi tok sjansen på å dra alene... 😅

...wow, for en horisont...
🌄🌄🌄

...vi var instruert av Nektarios hvor vi burde parkere, det var kun kort gangavstand fra skolen arrangementet skulle være på...

...vi koste oss med alle grekerne...
Det kostet 15 euro i inngangsbillett pr person,
da kunne man spise og drikke for 15 euro hver seg - spiste/ drakk du for mere...måtte du betale mere, spiste/ drakk du for mindre fikk du ikke penger tilbake... 😅
Menyen var på gresk, det hadde Nektarios forberedt oss på - men Stig hadde google translate-appen...så vi fikk lett oversatt den til norsk, dessuten var far og datter som tok imot bestillingen vår over gjennomsnittet flinke i engelsk... 😊
Det er ikke bare vi nordmenn som er gode på dugnad, her var et helt lokalsamfunn i sving fra forholdsvis små barn ( kanskje 6 år?) - til godt voksne...begge kjønn, det ble lagd og servert mat til flere hundre gjester...
👏👏👏

...de serverte det meste av drikke, da Stig kjørte - var han på vannvognen...jeg derimot prøvde meg på den lokale vinen...den kostet en slikk og ingenting, godt jeg ikke tok mere en half a litro wine - for det må ha vært hetvin...jeg holdt på å bli blåst av stolen... 😀🍷😀
Godt ikke Line og Atle var med,
for da hadde vi sikkert bestilt a litro wine - da hadde vi blitt fulle... 😂
Men da hadde vi nok tatt taxi også, og da hadde ikke Stig vært på vannvognen... 😅
(...må bare få med at jeg så vidt klarte å få i meg et lite glass med den vinen, følte meg litt uhøffelig - vurderte faktisk å ta med flasken i vesken og gi den til Nektarios... 😅)

...dakos, den greske varianten av italienske bruschetta...
😋😋😋

...vi bestilte også gresk salat, chicken souvlaki med fries, tzatziki og en typisk gresk rett som Nektarios anbefalte oss - som jeg nå ikke husker hva heter... 😅 ...den siste retten fikk vi ikke da risen ikke var helt ferdig da vi ankom arrangementet (...vi kom jo forholdsvis tidlig, kl 21.15 - folk strømmet på så lenge vi var der...gammel som ung, barn og babyer i barnevogn... 👶🍼👶)
Vi fikk beskjed om å gi beskjed hvis de glemte oss bort, men vi hadde bestilt så mye annen mat - at vi lot være og etterlyse mere mat... 😅

...endelig var det klart for gresk sang og musikk...
🎻🎻🎻

...og folkedans...
💃🕺💃

...koste oss med gresk mat og drikk, sang, musikk og dans i rundt 3 timer før vi takket for oss...
😊😊😊

...da vi kom tilbake til bilen, var den så godt som parkert inne - godt vi hadde en liten rotte av en bil...så Stig fikk lirket bilen ut, vi var glade for å komme oss hjemover før grekerne skulle hjem - for de er ikke fremmed for å ta seg et lite glass eller 2 før kjøring...vi kom oss trygt hjem i mørket etter en koselig kveld...

...siste hele dag på stranden nytes!...
🏖🌞🏖

...vi nøt de siste dagene ved stranden...
😊😊😊

...det ble lunsj på restauranten Pizza og Pasta, med table by the sea...

💜💜💜
...koste meg med lunsj med kjæresten min...
(...ble doggibag etter den lunsjen, kom godt med til frokost dagen etter... 😅)

...Stig fikk dette nød-varselet på telefonen sin siste ettermiddag,
om skogbrann 🔥🔥🔥
...heldigvis et stykke fra oss, men vi både så og hørte barnnfly og helikoptre...
🛩🚁🛩

...siste hele dag på stranden snart over...
🏖🏖🏖

...ruslet hjem i vannkanten for siste gang i år...
🏖💦💦💦🏖

...siste ettermiddag vi kom tilbake til nyvasket og ryddig leilighet...
Tusen takk til de flinke vaskedamene!...
😊😊😊

...siste ettermiddag på verandaen vår...

...elsker og sitte sånn på verandaen vår på ettermiddagene og slappe av,
vifte med tottene - og følge med på livet...

...stemningsbilde...

...siste kveld tok vi igjen taxi opp til Gavalochori,
og restauranten Arismari...
Jeg ble helt forelsket i denne "Mamma Mia"-restauranten, med bord i alle størrelser - stoler og bord i alle regnbuens farger...og enda mere stemning ble det der da mørket falt på...
😍😍😍

...uvant med et så lite bord som vi fikk, men se her - vi kan komme neste gang og være like mange som vi var i fjor...det var bord i alle størrelser der!....
👏👏👏

...som dere ser, vi storkoste oss siste kvelden...
💜💜💜

...jeg vil tilbake hit!...
😍😍😍

...Stig fikk seg en ny kompis...
😅😽😅

😅 ...den la seg ned hos Stig...

...Storkoste oss som sagt siste kvelden på "Mamma Mia"-restauranten, Arismari oppe i Gavalochori - hit skal vi garantert tilbake!...
😊😊😊

...på tampen av kvelden møtte vi andre nordmenn ved nabobordet,
vi utvekslet erfaringer og opplevelser - og fikk tips om nye steder å besøke neste gang vi kommer tilbake...
Det var veldig hyggelig!...
😊😊😊

...takk for en finfin kveld, Stigen min...
Det var på tide å ta taxi tilbake til Almyrida...
💜💜💜

...aller siste kveld på verandaen for denne gang,
takk for en super ferie Stigen min!...

...de siste timene på stranden for denne gang...
Vi var igjen på motsatt side av stranden enn vi pleier, tror det har blitt min nye favoritt...
🏖🏖🏖

...div stemningsbilder fra "den andre enden" av stranden...

...har vært og dusjet og skiftet etter strandbesøket,
vi hadde jo sjekket ut av leiligheten - men Nektarios har heldigvis en dusj i resepsjonsområdet...der sto også bagasjen vår mens vi var på stranden...
🏖🌞🏖
...venter på at Stig gjør det samme...

...aller siste lunsj på Kreta for i år, vi endte på stranden - hos Dimitris...

...det ble gyros-tallerken,
det hadde ingen av oss spist i løpet av oppholdet -
og greit med et stort, godt måltid før hjemreisen...
😋😋😋

...takk for oss for denne gang, vi kommer tilbake Almyrida!...

...stemningsbilde...

...takk for denne gang, Nektarios!...
Vi har storkost oss som alltid, vi kommer tilbake!...

...stemningsbilde...

...det gikk bra denne gangen også,
Stig sin koffert veide 23,4 kg - min veide 22,6 kg...
😅😜😅

...Kreta, we'll be back!...
💜💜💜
Stigen min, tusen takk for nok en fantastisk ferie med deg - gleder med til vi skal tilbake!
💗💓💗

...vi kom hjem sent torsdag kveld,
og fredagen var vi på middag hos Line og Atle - som Line sa...det ble så brå slutt... 😀
Igjen Line og Atle, tusen takk for noen kjempefine dager sammen i Almyrida - gleder oss til neste gang!...