Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

søndag 3. desember 2023

Kreta 2023, del 1

...drømmeferien!... 👏💜👏

...vi sto opp midt i natten, måtte kjøre 2 biler da vi var 8 stk... 😅

...trøtt gjeng...
Men veldig klare for å komme frem til Almyrida, Kreta! 🌞

...ombordstigning...

...det ble en bumpy-ride, rimelig stressende for meg - men det gikk jo greit... 😅

...andre tok det hele med stor ro... 💜

...vi har landet på Chania Internasjonale Airport... 👏👏👏

...transporten vår...
Nektarios hadde bestilt maxitaxi til oss som stod og ventet på oss, men ikke bare bare å få alle 8 med bagasje inn i bilen...( og hu mor med migrene, det smalt skikkelig rett etter landing - sikkert pga stress etter flyturen og lite søvn i forkant av reisen... 😅)

...endelig fremme hos Nektarios, og leilighetskomplekset Niirides 😃
Det er 5 år siden vi var her sist, og dette året er vår 4. gang - og det blir helt sikkert ikke siste gang 😍💜😍

...Stig og Henrik slapper av i bassenget første dagen...

...utsikt fra verandaen til Stig og meg, vi hadde en stor veranda ut mot bassenget...

Stig og jeg hadde et av de gamle rommene, men fint likevel - ungdommen hadde hver sin lyse, nyoppussede leilighet sammen med sin kjære... 😀💗😀 (...for meg var det viktigste å få leilighet i 2.etg og med utsikt mot bassenget...😅)

...lunsj på stranden den første dagen...

...middag første kvelden, alle 8... 💜😊💜

...wow, for en solnedgang!...
Den har jeg savnet... 🌅

...på bussen inn til Chania...

...Chania...
Dag 2 dro vi inn til Chania, det var egentlig ikke planen å dra inn dit så tidlig i ferien - men da det var meldt så varmt i dagene som kom...var denne dagen den minst varme... 😅💧😅

...vi tok bussen inn til Chania, den går rett utforbi leilighetskomplekset til Nektarios - og inn til bussterminalen i Chania...ikke lange biten å gå før man er i...

..."lær-gata"...

...og nede på havnepromenaden...
Der var det skikkelig varmt, og lite skygge og finne... 😅

...vi gikk mot markedshallen, som vi har vært i alle de andre gangene vi har vært i Chania - men...spesielt til min store skuffelse, så var hele markedshallen under renovering...det var jeg ikke forberedt på, skuffende - og hvor skulle vi kjøpe parmaskinke og deilig oster fra ferskvaredisker?...
Etter at skuffelsen hadde lagt seg, bestemte vi oss for å komme oss inn i skyggen av smugene...

...og da ramlet vi tilfeldigvis over restauranten vi har spist på tidligere år med fam Bratberg...

...det er en tradisjonell gresk restaurant, ingen club sandwich å oppdrive der...vi gikk for å bestille flere felles "dele-retter", mye godt - vi koste oss!... 😋

...Stig og jeg satt igjen og tok regningen, ungdommen fikk egen-tid frem til vi skulle møtes igjen for å ta bussen tilbake til Almyrida...

Stig og jeg gikk litt rundt i smug og smågater før vi kom ned til...

...havnepromenaden igjen...

💜💜💜

...ruslet oss en runde der før vi trakk inn i...

...skyggefulle smug igjen... 💜

...vi er samlet igjen, og klare for å finne bussen"hjem" - og ta en dukkert...

...turtelduene Mathilde og Lasse... 💜💜💜

...lillebror og storebror... 💙
Kristoffer og Mari hadde leiligheten nede til høyre, de var de eneste med gjennomgående leilighet - og da med veranda og utsikt både til fjell/hage bak...og til bassenget foran... 👏
(...vi har bodd alle 5 i den leiligheten tidligere, og den rett over i 2.etg - det er de eneste leilighetene som kan ta 5 pers...)

...middagstid, vi er på vei til...

...middagen ble på "grotte-restauranten"...
Det er en koselig, familiedrevet restaurant - og venner av fam. Nektarios...

Vi må alltid en tur innom her, koselig sted (...selv om det ikke ligger rett ved vannet/kysten...) - og veldig god gresk, tradisjonell mat... 😋

...det ble bar-runde langs strandkanten etter middag... 🍹🍹🍹

...turtelduene Mathilde og Lasse...
💜💜💜

...det ble lydbok og en nightcup på Stig og meg ute på verandaen da vi kom tilbake til leiligheten...

...havregrøt til frokost, med utsikt...

😍🐱😍
...katten til damen i beauty-salongen, var med på jibb hver dag - men tok livet helt m ro...

...det ble en tur på stranden på oss etter Chania-turen dagen før, helt herlig!... 🏖🏖🏖

...før enkelte trakk opp til bassenget hos Nektarios...
(det er deilig denne gangen, at gutta er så store at vi kan dele oss - alle må ikke være enten på stranden eller ved bassenget... 😅👏😅)

...hu mor koste seg ved bassenget hun også etter en lang dag på stranden, og før vi skulle ut å spise... 🌞🌞🌞

💕💕💕
...familien vår...

...kjæresten min... 💗💗💗

...bilde-tradisjon, vi har tatt bilder i solnedgangen på dette stedet de 3 andre gangene vi har vært i Almyrida også - et must med et nytt bilde av den utvidede familien... 💖💖💖

...pizza eller pasta på alle denne kvelden, etter photo-session i solnedgangen 🍕🍝🍕

...idylliske omgivelser vi spiser i... 🌅

...tilbake til leilighetskomplekset vårt, Nektarios har desverre måtte stenge basseng-baren - det ble likevel et samlingspunkt for oss på kveldene...(Stig ble opplært av Nektarios ifht utelys og låsing av baren 👍)

...ble ofte avslutning på dagen for Stig og meg ute på egen verande med felles lydbok på høyttaler, stearinlys og no'godt i glasset... 🕯

...Stig og jeg var på joggetur annen hver dag på morningen, vi jogget drøye 8km hver gang... 👍👟👟

...god på å nyte strandlivet... 🌞🏖🌞

...Mythos-time...
Klokken har bikket 12, da var det lov m dagens første øl for dem som ønsket det... 🍺

...vi har trukket oss opp i skyggen, og er klare for lunsj ved campingvognen ved stranden...

Mmmmm, et must med lunsj hos campingvognen - da må det bli club sandwich og gresk salat...Stig og jeg deler... 😋🥪🥗😋

...stemningsbilde... 🏖🏖🏖

...kos på verandaen etter en lang dag på stranden, og før vi skal ut å spise med ungdommen...

...det ble født flere kattunger utenfor apoteket, rett bort i veien for Nektarios - ungdommen vår fulgte nøye med på hvordan det gikk med dem den første tiden...

...vi er på vei opp bakkene til Plaka i solnedgangen, vi skulle spise på Elpis - og svetten haglet på vei opp i over 35 grader... 😅💦💦💦😅

...endelig tilbake til Elpis med deres rykende varme, ferske og gode steinovnbakte brød m salsa som vente-rett... 😋

...vi storkoste oss, spiste og drakk godt!... 😋

...fine Kristoffer... 💙💙💙

...hjemturen fra Plaka...
Det ble en varm kveld og natt, Henrik og Kristoffer gikk med skjortene åpne både til og fra restauranten 😆😆😆

...frokosten vel overstått, og vi var klare for....

...kom litt senere på stranden denne dagen, og det var lørdag - så grekerne var jo på stranden selv... 😅
Vi fikk faktisk solsenger til alle, men det ble på bakerste rad - vi liker jo å ha senger på første rad...
🏖🏖🏖

...ble en varm dag, og det var så utrolig varmt å tråkke i sanden der bak på 3.rad - men den lille brisen ved havet var heldigvis der...det er jo ikke noe bris ved bassenget, så deilig å være ved havet... 🏖

...lunsj på Stig og meg ved campingvognen 🥪🥗🍟

...Kristoffer og Mari valgte et annet sted og spise lunsj, middagene spiste vi sammen - men lunsj spiste vi noen ganger sammen andre ganger ikke...vi var jo sammen stort sett hele tiden likevel... 💜💜💜

...det som er deilig med ferie er bl.a at man kommer tilbake til leiligheten etter en dag på stranden, ved bassenget el biltur - og så er sengen redd, og leil vasket... 👏👏👏

...det har blitt søndag og Line, Atle og Fredrik har ankommet Niirides... 👏
Her ligger Mathilde, Line og Lasse og dupper i bassenget... 🏊

...the Mythos-guy... 🍺
Henrik og Agnethe koser seg ved bassenget hos Nektarios... 🌞😎🌞

...stemningsbilde...
Vi er klare for middag igjen...

...nå er vi 11 stk til bords etter at Line, Atle og Fredrik ankom Almyrida...
👏💜👏

...solnedgang, og fin utsikt fra middagsbordet...

...stemningsbilde...

...litt lydbok på høyttaler og noe godt i glasset på verandaen før leggetid...

...som tidligere nevnt så var Stig og jeg ute og jogget annen hver dag på morningen, før det ble altfor varmt ute... 💦💦💦

...viktig med god frokost etter aktivitet... 😋👍😋

...bare elsker strandlivet... 🏖🏖🏖

...Fredrik og Lasse spiller beach-ball...

...må krype inn i skyggen sånn innimellom også... 😅

...badevakt-tårnet...

Almyrida beach... 💗💗💗

...Line hadde med seg god ost og serranoskinke til oss da hun hørte at markedet i Chania var ute av drift, der vi pleier å kjøpe dette...og at butikken på hjørnet hos oss i Almyrida hadde sluttet å ha dette i ferskvaredisken...
👏😋💜😋👏

...solnedgang betyr middagstid...

11 til bords... 💜💜💜

...kost oss med middag ved stranden...

...det ble en night-cup på alle 11 ved bassenget før leggetid... 🍹🍻🍹

...frokost på stranden for Stig og meg da vi skulle ha 11-12 solsenger... 😅🏖😅

...Mythos-time...
Da klokken bikket 12 var det lov med Mythos for dem som ønsket det... 🍻

...lunsjtid... 😋

...gult flagg på stranden, det blåste en del - noe som var ganske digg...og i tillegg så var det en masse bølger å bade i... 🌊🌊🌊

...badet masse i bølgene, bølgene var større enn hva men kan se på bildet her lengre bortenfor der vi hadde solsenger - så det var der vi badet...

..."family-bomb"
Tradisjonen tro, da vi kom tilbake fra stranden den dagen hadde Sofie også ankommet Almyrida - så da var det duket for årets "family-bomb"...
Alle 12 sto rundt bassenget, og tok "bomba" ut i bassenget på likt - det har vi gjort hvert år...Nektarios begynner og vende seg til det, rister fremdeles på hodet - men jeg så det var et smil om munnen hans denne gangen også... 😁🌊🌊🌊😁

...årets siste middag for 8 på Kreta...
Mari og Kristoffer reiste hjem etter 6 finfine dager, skulle ønske de skulle vært lengre - men jobben til Kristoffer kalte... 😅
Vi måtte spise middag tidlig den dagen pga avreise for Mari og Kristoffer, så fam Bratberg spiste litt senere den kvelden...

...Mari og Kristoffer er klare for hjemreisen, tusen takk for en finfin ferie - drømmeferien til hu mor...med alle 8 samlet sammen på favorittstedet vårt... 💜💜💜

...flyturen hjem...

...vi andre var klare for 8 dager til med sommer, sol og ferie!.. 👏😁👏
Mens noen dro hjem, ankom andre - Sofie kom riktignok på dagen slik at hun traff Mari og Kristoffer...men etter de var dratt kom søsteren til Line, datteren og hennes venninne - og ytterligere noen dager senere kom en venninne av søsteren til Line også...så da var vi en periode 14 stk til bords til middagene... 😅😀😅

Nytt innlegg for de siste 8 dagene kommer etterhvert, må bare ha tid til å blogge... 😅😜😅