Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

søndag 4. september 2022

Sommerferien 2022, del 4 - Bodø, Kjerringøy og Svartisen

...wow, for noen fine dager vi hadde i Bodø...bare se her ;

...vi ankom Bodø med ferge, i flott sommervær...

...vi har ankommet Bodø, og rigget oss til på Geitvågen bad og camping - her lå vi 2 netter...

...vi hadde værgudene på vår side!... 🌞🌞🌞

...etter at leiren var oppe, var vi klare for havørn- og ribbsafari til Saltstraumen - i et fantastisk vær!...
🌞😎🌞

...vi er snart klare for ribb-safari, det var skrekkelig varmt i de flytedressene - men sikkerheten kommer før comfort... 😅

...vi var 2 båter som dro sammen på tur, her er ikke farten satt opp enda - vi er på vei ut av havnebassenget...

wow, så heldige vi var med været!...selv om Stig og Lasse sikkert hadde ønsket seg litt mere action på sjøen, men det var blikk-stille - men farten var rimelig heftig selv om hopping på bølger så godt som uteble (...takk og lov sier nå jeg...)

...vi nærmer oss Saltstraumen, turen gikk rundt Straumøya slik at vi fikk oppleve Sundstraumen også...

...vi så havørn flere ganger under turen... 🦅🦅🦅

...vi nærmer oss Saltstraum-broen...

....vi kjørte opp og ned, og litt rundt og lekte oss midt i Saltstraumen...
Saltstraumen er verdens sterkeste malstrøm, strømmen blir til når tidevannet snur og strømmer inn og ut av sundet mellom Saltenfjorden og Skjerstadfjorden.

...vi hadde en uforglemmelig guidet ribb-safari-tur i fantastisk vær!... 🌞😎🌞

...ribb-turen er ved veis ende, her er den andre båten vi dro sammen med - rett før vi kom inn i havnebassenget til Bodø...

...vi røyk på en is på brygga i Bodø alle 3 etter ribb-turen, det var fremdeles godt og varmt ute - og deilig å få av seg den varme flytedressene.. 🍨🍨🍨

...det ble lettvint middag etter ribb-safarien, vi bestilte pizza hos Pizza Bakeren - og plukket dem opp på veien tilbake til campingplassen... 😋🍕🍕🍕😋

...Stig og Lasse prøvde seg flere ganger med noen runder med sendeplater, men Turbo stakk hele tiden av med en av dem... 😅🐶😅

...kveldstur i midnattsolen , campingen vi lå på i Bodø - lå fantastisk til litt utenfor bykjernen...

💗💕💗

...midnattsol... 🌄🌅🌄

...fjæra...
Tenk at klokken er over 23 her... 🌞

...gøy å se Lasse og meg på snapchat-kartet i Bodø... 😀

...vi hadde mange, lyse, lange kvelder og netter som denne i ferien... 🌞👏🌞

...dag nr 2 i Bodø dro vi til Kjerringøy...

...vi ventet på fergen i Festvåg som skulle ta oss over til Kjerringøy...

...der kom den...

...vi hadde en fin overfart på 10 min over Mistfjorden til Kjerringøy...

...synd vi ikke hadde med badetøy, flotte strender her - som lenger nord i Norge...men fellesnevneren er ; iskaldt vann... 😅💦😅

...vi tok oss en runde på Kjerringøy handelssted, men først så - og besøkte vi Kjerringøy kirke...

...Kjerringøy kirke...

...vi er inne i Kjerringøy kirke...

...Lasse prøver prekestolen...

...bilde tatt fra alterringen, og bakover i kirkerommet - man kan se orgelet også helt bak i kirken...

...vi fikk skuet over til kirken fra vannkanten også, fordi en viss hund...

...trengte og bade for å kjøle seg litt ned... 💦🐶💦

...handelsstanden fra fugleperspektiv, litt uklart da jeg har tatt bilde av et bilde... 😅

...vi tuslet rundt, og tok oss god tid i de forskjellige husene...

...vi var helt ytterst på brygga, vannet var så klart - det så fristende ut og bare hoppe uti...men vissheten om den friske temperaturen, la bånd på oss... 😅

...stemningsbilder...

...da vi sto ytterst på bryggen utenfor kramboden, kunne vi se over mot Kjerringøy Bryggehotell (der "Hver gang vi møtes" ble spilt inn i 2021)

...inngangen til kremboden...

...stemningsbilde...

...vi tusla litt rundt på Kjerringøy Bryggehotell, ikke mye som skjedde der egentlig - og vi kom ikke inn der "Hver gang vi møtes" ble spilt inn i 2021...

...vi gikk tilbake til bilen, Kjerringøy Bryggehotell i bakgrunnen...
Vi kjørte de drøye 30km til andre enden av Kjerringøy, nemlig til...

...til Tårnvika og Kjerringøy Rorbusenter...

...der spiste vi lunsj ute på terrassen, og der så vi dette skiltet... 😅

...takk for oss, Kjerringøy...

...middag tilbake på campingen, i gråvær - men opphold...

...og da kom regnværet, styrtregn faktisk - da var det digg å kunne sitte inne i teltet og kose oss med kortspill, og no' godt i glassene... 😀👏😀

...det ble spilling til langt på natt... 😅

...da vi gikk siste tur med Turbo var finværet tilbake... 🌞

...det ble en flott siste kveld/natt i Bodø, etter alt regnværet tidligere på kvelden...

...takk for oss Bodø, vi har fått mange fine opplevelser og gode minner herifra!... 👏😀👏

...vi kjørte gjennom flott natur fra Bodø til Svartisen...

...vi raster ved Svartisen, man skimter den i bakgrunnen...vi tok en geocash her også... 👍

...div bilder av Svartisen i nydelig sommervær... 🌞🌞🌞

...båttur inn mot Svartisen, vi rakk ikke fotturen inn til breen - da vi skulle rekke 2 ferger til før camp den kvelden...men vi så breen på nærmere hold da... 😅 ...vi hadde sjekket ut brevandring på Svartisen, men turen varte i 7-8 timer - det hadde ikke vi mulighet til å være med på pga Turbo...da ble det en god reserveløsning med en båttur nær breen, så får vi ha det til gode med brevandring... 😅

...vi passerte Polarsirkelen med ferge på vei fra Jektvik til Kilboghamn...
Neste stopp var Polar Camp, Kilboghamn - dette kan du lese mere om i neste leserbrev.... 😀
Til info så er dette 4 del av sommerferien vår i Nord-Norge, har du ikke lest leserinnlegg 1-3 - så gjør gjerne det!... 👏👍👏