Ja vi skal flytte til Møkster

Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...

onsdag 21. september 2022

Sommerferien 2022, del 5 - Kilboghamn, Vega og Torghatten

...vi hadde en helt fantastisk flott kveld og natt på Polar camp i Kilboghamn 🌞🌄🌅🌞

...men før vi kom så langt krysset vi som tidligere nevnt (i forrige innlegg) Polarsirkelen med ferge på strekningen Jektvik - Kilboghamn.

...vi kjørte i fint vær, og flott natur...

...etter en times tid med ferge fra Jektvik til Kilboghamn ankom vi Polar camp Kilboghamn, fremdeles i nydelig vær - og ved innsjekk fikk vi tidelt campingplassens beste teltplass...

...nemlig vår egen pir, bare plass til oss... 😀

...vi bodde på vår egen pir, med eget E6-bord - og en helt fantastisk natur...
Middagstid...

...campingen hadde sin egen båthavn, med utleie av båter - men kun til døgnpris...ble litt dyrt for bare en liten kveldstur... 😅 ...de hadde 2 kajakker til gratis utlån, men da de ble ledige - var det ikke aktuelt for oss...

...det skyet til, og vi trodde vi skulle få det dritt-været...

...vi kom nok i utkanten av regnværet, det kom ikke regn hos oss - men det kom noen flotte regnbuer på himmelen... 🌈🌈🌈

...det klarnet opp igjen, og vi fikk en fin ettermiddag og kveld i Kilboghamn... 🌤🌞🌤

...en fantastisk utsikt og midnattsol 🌄

...det ble mye UNO flipp-spilling på kveldstid... 🃜🃓🃒🃞

...Stig sjekker barduneringen for sikkerhets skyld... 😅

...wow!...finnes ikke ord - stemningsbilder... 🌄🌄🌄

...vi våknet til nydelig vær...

...det pakkes, alt hadde sin faste plass - bil og takboks var fylt til randen... 😅

...campen er pakket ned, ingen kan se at vi har bodd her...

...takk for oss, Polar camp - vi fortsatte sørover mot Vega...
Men før det ventet dagens første ferge fra Nesna til Levang, 20 min tok overfarten...

...ble stående litt i fergekø da vi kom til Nesna, tiden benyttet vi til å gå litt rundt ved fergeleie og titte...vi tok også en geocash på bryggen der, og vi gikk innom Raus bryggeri - hvor Stig kjøpte no' øl og...

😱...tørrfisk, det stinka i hele bilen... 😅

...jeg koste meg med flott bildegalleri inne på Raus bryggeri... 🦅🦅🦅

...Helgelandsbrua...
Vi kjørte over Helgelandsbrua som er ei 1 065 meter lang skråkabelbru som forbinder kommunene Alstahaug og Leirfjord i Nordland. Brua krysser Leirfjorden mellom fastlandet og øya Alsten, og gir Sandnessjøen fergefri fastlandsforbindelse. Brua er bygd som en tofelts vei med et gangfelt.

...vi fikk med oss de syv søstre kun fra stor avstand fra bilvinduene... ⛰⛰⛰⛰⛰⛰⛰

...nyter fremdeles det fine været, men forbereder oss på regnvær på Vega utpå ettermiddagen og kvelden...
🌧☔🌧

...vi kjørte inn i uværet da vi nærmet oss Tjøtta, hvor vi skulle ta ferge over til Vega... 🌧🌧🌧

...denne boken ble flittig brukt underveis på vår ferd på Kystriksveien, her fant vi også oversikt over fergeruter - og vi var stort sett veldig heldige med fergene hele veien...bortsett fra fergen fra Tjøtta til Vega, vi stresset av gårde for å rekke fergen kl 14.50 - droppet å stoppe i Sandnessjøen, og se nærmere på de 7 søstre for å rekke fergen...vi kunne ha tatt oss god tid, for fergen gikk ikke før kl 16.10...vi hadde ikke lagt merke til at det sto "NB: forbehold om endringer" i fet skrift... 😅

...etter en kraftig regnskyll, var det godt å strekke på bena på fergeleiet Tjøtta - vi fikk kjøpt oss noe mat på Joker butikken der, og tok en geocash... 😀

...etter en fergetur på 45 min, kom vi til Igerøy fergeleie på Vega - vi kjørte først til Vega Verdensarvsenter og turistinfo...og været var enda riktig så bra...

..Vega Verdensarvsenter...

...utenfor Verdensarvsenteret gikk geitene fritt... 🐐🐐🐐

...på vei tilbake fra turistinfo'n, mot Ravnfloget BaseCamp Vega - man kan skimte de 7 søstre helt i bakgrunnen av bildet ( ...tror jeg, man kan ihvertfall på godværsdager se de 7 søstre fra verdensarvsenteret på Vega... )

...fremdeles på Vega, med fint vær... 😅

...en fantastisk utsikt fra, og lys inn i resepsjon/ spisesal/ bar på Base camp Vega...

...og da kom regnværet... 😅🌧🌧🌧😅
Vi fikk opp teltet før himmelens sluser åpnet seg heldigvis, men noen sto ute i regnet og kokkelerte - mens andre fixet inne i teltet og passet bikkja... 🐶💙🐶

...middagen er servert... 😋
Det var ikke mange gangene i løpet av ferien hvor middagen ble fortært i vårt "2- rom og kjøkken" - telt...
⛺⛺⛺

...det ble servert tikka masala med middelhavs-salat... 😋

...utsikt mot Søla...
Søla er den eneste fjelløya i Vegaøyan, og er et spesielt landemerke 1,2 nautiske mil vest for Vega. Det bratte fjellet ragger 432 m.o.h.

...det klarnet heldigvis nok opp til at vi fikk gått Vegatrappen...
Vegatrappa består av kloppbelagt sti og bruer frem til selve oppstigningen til Ravnfloget, 350 meter over havet. Når du kommer til toppen har du tilbakelagt nærmere 2000 trinn. På toppen kan du nyte en fantastisk utsikt mot Søla og Vegaøyan verdensarvområde. På dager med klart vær kan du se helt til Træna

...vi nærmer oss trappen...

...underveis var det flere kreative innslag...

...utsikt fra baksiden av Ravnfloget cafe, på dagtid er det servering der - men vi gikk kl 20.30... 😅

...sånn ser det ut en solskinnsdag på Ravnfloget cafe, med utsikt mot Søla...

...vi har passert Ravnfloget cafe på vei til trappen...

...Søla bak oss...

...Stig har startet selve oppstigningen av trappen...

...gutta-boys på vei opp trappen i overskyet - men oppholdsvær... ☁☁☁
Det blåste riktignok rimelig heftig... 🌬🌬🌬

...hu mor nærmer seg toppen med Lasse hakk i hel...
Jeg har jo så høydeskrekk, så mye takket være Lasse og hans dårlige vitser - og en sang som heter "handicapa ku" fikk meg opp... 😅

...kun noen få trinn igjen...

...og der var vi oppe... 😅

...på toppen av Ravnfloget, 350 m.o.h - var det en flott ørn-skulptur...

...været og utsikten kunne vært bedre, men flott utsikt uansett mot Søla og Vegaøyan verdensarvområde fra toppen av Ravnfloget...

...klare for nedstigningen...

...nedstigningen har begynt...

...det var kjempe skummelt først, trappen var veldig bratt på toppen...

...etterhvert gikk det veldig greit, og vi hadde flott utsikt mot Søla - og kyststripen...

...snart nede, bare 657 trinn igjen - og utsikt mot Søla

'Ærfuglhus for folk' er 20 spesialbygde småhytter som ivaretar Vega's historie og særpreg på en helt spesiell måte. Hyttene er inspirert av ærfuglvirksomheten som har preget Vegaøyene i hundrevis av år.
I forkant på bilde, utpå gresset ved trærne ser man flere teltet - blant annet vårt...

'Ærfuglhusene' består av ett rom med gode senger til 2 personer, har enkel standard uten toalett, men har innlagt strøm og spektakulær beliggenhet med fantastisk utsikt over havet, solnedgangen og Søla.

...nysgjerrige meg, hadde lyst til å gå opp til hyttene for å kikke - men gikk heldigvis på denne plakaten før jeg kom så langt... 😅 ...her ser man hvordan man kan åpne en stor luke i hytta for å få vær, vind og stemning inn i hytta si... 👏

...campingen hadde sin egen restaurant og pub, kan tenke meg det er livat her i fint vær - vi hadde et litt regntungt og vått opphold på Vega...

...her er noen av bildene som hang på veggene i sanitærbygget...

...Stig og jeg tok oss en tur på puben etter endt Vegatrapp-tur, godt å komme innomhus etter en frisk tur i gråværet...Lasse ville heller legge seg i teltet med bikkja, og prate med kjæresten... 💜🐶💜

...vi køya rett før kl 00.30, vi skulle tidlig opp for å rekke fergen kl 10.40...

...Stig hadde bestilt frokost til oss inne på låven før avreise, deilig å komme innomhus i regnværet og tørke litt - første dag på turen at vi måtte pakke ned et skikkelig vått telt... 😅💦⛺💦😅

...utsikt fra frokostbordet, man kan se kajakker nede ved vannet - det får bli neste gang...vi hadde ikke værgudene med oss, mye regn og vind på oss her... 😅
Men vi hadde et uforglemmelig opphold på Vega!...
Vi var klare for ferge nr 1 den dagen, fra Igerøy til Horn - og etterhvert tur opp til hullet i Torghatten...

...vi er på vei til Torghatten...

...vi fikk så vidt plass til bilen på p-plassen, og så var vi klare for dagens gåtur...

😅 ...velkommen til Torghatten, ferdsel på eget ansvar - god tur... 😅

...trapper denne dagen også, Lasse var ikke spesielt fornøyd etter Vegatrappen dagen før... 😅

...hadde tydeligvis regnet mye her det siste døgnet også, stien var flere steder gjort om til små bekker...

...motbakke...
Ble svette denne dagen også, men det regnet nå ihvertfall ikke...

...flere trapper før vi nådde opp til hullet i fjellet...

...vi har kommet oss opp i hullet i fjellet...

...wow, for en utsikt - dette er bak oss...altså den veien vi kom opp til hullet...

...ut på motsatt side av hvor vi kom opp, Stig og jeg hadde lyst til å gå gjennom fjellet - og over til den andre siden...

...da ble det flere trapper, og Turbo var med... 🐶

...et massivt fjell å gå igjennom...

...vi er på vei opp til motsatt hull av hva vi kom opp i...

Wow, for en utsikt...

...wow, for en utsikt - glad vi hadde så godt utsyn som vi hadde...hadde nok vært enda mere spektakulært i sol/ midnattsol...

Torghatten er et fjell på øya Torget sørvest i Brønnøy kommune i Nordland. Det har en høyde på 258 m.o.h. Fjellet er kjent for sitt karakteristiske hull som går tvers gjennom fjellet. Dette hullet som er 160 meter langt, 35 meter høyt og 20 meter bredt ble skapt under istiden. Is og vann gravde møysommelig i de løse bergartene, mens de hardere bergartene i fjellets topp stod imot...

...selfie med d massive fjellet bak oss...

...selfie med den flotte utsikten ut mot havet, gjennom hullet i Torghatten....

...nedturen...
Var ikke mulig å komme seg tørrskodd opp/ned da det var rene bekkefaret enkelte steder i stien...           💦💦💦

Torgarhaugen Bed & Breakfast, lå rett ved foten av Torghatten - og jeg fikk låne toalettet der... 😅 ...så var vi klare for landeveien igjen...

...her er vi på vei til ferge nr 2 for dagen, nemlig fra Vennesund til Holm...vi kjørte fremdeles Kystriksveien, og etterhvert så klarnet det opp litt...og vi øynet et håp om å få satt opp teltet i Namsos i oppholdsvær utpå ettermiddagen... 😅🤞😅

😅 ...litt flaks skal man ha, fergen var 10 min forsinket så vi kunne kjøre rett på som siste bil - det var helt fullt...vi fikk så vidt plass 😅
Heldigvis var det en kort overfart på 20 min, for det bølget skikkelig... 😳🌊🌊🌊😳

- Vi nærmer oss Namsos som blir turens neste overnattingssted, så neste del av reisebrevet blir det siste fra denne turen - og blir fra Namsos og Trondheim...har du ikke fått lest reisebrev 1-4, er det bare å bla bakover på bloggen - masse fine bilder og opplevelser!....