Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



fredag 25. mai 2012

Herlig sommerdag i dag også...

...det er fantastisk, hva skal vi i syden - når vi kan være på Møkster???... :-)
Ungene har vært på stranden med skulen idag og kost seg, jeg var nede med dem etterpå også - Lasse får ikke nok av sjø og bading!... :-)
Det ble grillings hjemme idag, godt å roe det ned litt hjemme også i varmen...i mangel av utemøbler, måtte middagen nytes innendørs igjen - det er hu mor lei...så vi tok saken i egene hender, og lånte et picnik-bord fra lekeplassen - dette er tidligere avklart med Mona altså...


...jeg fikk lurt Stig ut av godstolen etter middagen, og ned på skulen...der var mange av barna og skatet, de har nemlig fått en ny rail der - veldig poppis... 
( må få tatt et nytt bilde fra skateomr.)...da vi først var der nede fikk jeg med meg Stig og alle barna med på å bære opp bordet til oss... :-) (...vet det er motlys på bildet, men det er det eneste jeg har - de hadde ikke tid til å stoppe opp for meg...til info var jeg selv med å bære bordet altså, bortsett fra akkurat da jeg tok bilde... :-)  ).


...jeg lokket med at alle barna som var med på å bære skulle få is... :-) Lasse ble litt lei seg da han ikke hadde vært med, Anders fåreslo at han heller kunne sette seg opp på bordet istedet - så det gjorde han... :-)
Gleder meg til vi nå kan sitte ute å spise, frokost - lunsj og middag!... :-)


...Stig og jeg gikk oss en kveldstur etter alle strabasene, jeg hadde lyst til å se til det vi trodde var liljekonvall - men som viste seg og ikke være det...bladene er helt like, så vi trodde nå det - disse blomstene, som vi ikke vet hva heter, var fine de også...men ikke SÅ fine som liljekonvall...


...hu mor i kveldssolen...


...Møkster "blomstrer over" snart...det spirer og gror over alt!...



...vi traff på Arne igår, han fikk en rimelig voksen torsk på pilk - den var på over en meter, og veide rundt 15 kg...wow, har aldri sett så stor fisk - eller rettere sagt dyr før...glad ikke jeg var med i båten da han fikk den fisken, jeg hadde nok hoppet over bord!...litt skummelt å tenke på at det er så store fisk under oss når vi er ute med båten, tørr nesten ikke tenke på hva annet som lever der...

Vel, god pinse alle sammen!

Ingen kommentarer: