Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



onsdag 20. juni 2012

Slik går no' dagane...

...de siste dagene har vært fyllt med forskjellige aktiviteter, sånn som far og sønn-fisletur, bygdekafè og bytur med skulen...



...Henrik og Stig dro ut på fisketur mandag ettermiddag, og Henrik fikk fisk - igjen!...og så torsk a gitt, en ganske voksen en også - Stig fikk 2 litt mindre...nå blir det persa-torsk, en fiskerett Stig har lært av de "innfødte" her på øyen... :-)


...Henrik lærer å sløye fisk...


...en stolt fisker viser frem fangsten da han kom hjem...


...i går var det duket for siste bygdekafè dette skoleåret, Lasse, Harald og jeg bakte til den store gullmedalje på mandag...da hadde vi nemlig besøk fra skulen på Kolbeinsvik, 49 elever og 8-10 lærere/foreldre - utrolig hyggelig!...gutta våre satte ekstra stor pris på det tror jeg, de er jo vant med å være mange i skolesetting... :-) Det ble litt leking inne/ute på skulen, før alle elevene gikk den røde løypen i utmarken - Lasse, Harald og jeg ble da igjen for å bake...vi bakte pinnebrød-deig også, dobbel porsjon - det ble poppis nede på stranden da alle elevene kom dit etter endt tur i utmarken...en av damene fra Kolbeinsvik og jeg hadde stekt en 60-70 pølser også før ungene kom, og fler pølser ble lagt på etterhvert - er sikker på at både store og små hadde en super dag på Møkster den dagen!...det ble lek og moro både på stranden, og i vannkanten - Kristoffer traff flere han kjente fra før, det syntes han var kjempe kjekt... :-)


...en av hovedattraksjonene på bygdekafèen denne gangen var solsystemet ungene har jobbet lenge med, nå var det endelig riktig lysbesatt og med egenkomponert musikk til... :-)
Ellers så var det salg av hjemmebakte rundstykker, sjokoladekake og muffins som Harald, Lasse og jeg bakte dagen før - i tillegg hadde barnehagen lagd syltetøy og fiskekaker...mmmmm, det smakte godt...


...Hanna og Henrik tok imot penger for en tur inn i solsystemet, det kostet 5kr for 3min - de fulgte nøye med på klokken...ingen fikk være inne lengre enn tilmålt tid...



...disse bildene av solsystemet ble tatt med blitz...



...her uten blitz...
Det var en fin opplevelse, det var mørkt i rommet - og ungenes selvkomponerte musikk ble avspilt...
- Flere bilder fikk jeg ikke tatt fra denne fine dagen, hu mor gikk ned for telling med migrene - og måtte komme seg hjem i full fart...Lasse var så redd for at det var musikken de hadde lagd til solsystemet som gjorde at jeg fikk migrene, men jeg har forsikret han nå etterpå at det var det ikke - de hadde lagd kul musikk!...det har nok heller vært litt mye i det siste, så selv hu mor - som tror hun fikser alt...måtte kaste inn håndkle...


...sterkere tilbake i dag...og klar for bytur med 3 av skulebarna, vi måtte opp tidlig - vi dro med 0710 båten...men, humøret var på topp likevel!...


...3 glade venner...
Vi kom tidlig til Bergen i dag, så vi begynte med en tur med Fløibanen - fikk ikke tatt bilde inne i vognene, det var så fullt...her er gjengen på lekeplassen på toppen av Fløyen... :-)


...vi gikk videre til hinderløypen...


...vi møtte på flere troll i skogen...


...her var det jammen meg 2 til... :-)


...tøffe unger oppå en sint tispe med valper...


...kul gjeng... :-)


...etter en runde i hinderløypen oppe på Fløyen, fikk jeg overbevist ungene om at vi skulle gå ned igjen - sportye barn, det var lengre enn jeg husket (har bare gått ned en gang tidligere, og det var i høst med Randi...) ...Abelone fant en snarvei, som ikke var en snarvei likevel - men rettere sagt en vei i helt feil retning...heldigvis ante hu mor ugler i mosen, og spurte seg frem - og ja, vi gikk en periode i gal retning...men, vi fant da etter en snau times gange veien til Godt brød -rett nedenfor Fløibanen...og der ble det lunsj, ungene valgte seg mat selv - og smoothies... :-)


...i og med de var så flinke å gå ned fra Fløyen, fikk de en stor kakao som premie - åh, som de koste seg...nå var det bare å få kjøpt snop, og å finne kinoen - det kunne da ikke være så vanskelig!...


...som dere ser, så fant vi frem - men det var ikke uten forviklinger...
Jeg har aldri vært på kino i Bergen før, men jeg tenkte at jenten kunne hjelpe meg litt med å finne frem - men....der tok jeg feil!... :-)
De prøvde allerede ved Rimi'en i gågaten, å villede meg - så jeg spurte meg til råds hos damen i kassen på Rimi...da hadde vi et godt utgangspunkt, jeg trodde jo jeg hadde en viss peiling fordi Randi og Øystein tegnet og forklarte meg dette sist vi traff hverandre i Bergen - men det var hvis jeg hadde den blå stenen som utgangspunkt...vi klarte da nå å finne kinoen etter litt om og men, den lå en stund rett forann nesen vår - vi måtte "bare" gå helt rundt kvartalet først...og innom resepsjonen på et hotel for å spørre om veien før vi fant inngangen - da først sa Lasse, "men her har vi jo vært før - med Maria"...så sånn ble det med den hjelpen med å finne veien til kinoen...vi ankom kinoen kl 1050, og filmen begynte kl 1100 - og det var KØ i billettluken...og Lasse måtte på do, bommelom også - det hadde han egentlig måtte siden vi var på toppen av Fløyen, så glemte vi det da vi var på Godt brød...han kom på det igjen på Rimi, da sa jeg han måtte holde seg til vi kom på kinoen...ble en stund litt stresset da, lang kø for å kjøpe billetter - og Lasse må ha hjelp på do nå pga gipsen på armen...da sa Hanna trøstende til meg, " slapp av Bente, det er alltid så mye reklame før filmen begynner - vi rekker dette..."...det er godt å ha med seg sånne unger!...vi koste oss nå ihvertfall med Pirater i 3D, vi hadde nærmest kinosalen for oss selv... :-)
...forviklingene var ikke helt over etter filmen heller, vi kom jo ut et annet sted enn det vi gikk inn da filmen var ferdig - og da så vi ned til sjøen...vi ble lurt litt da, både ungene og jeg trodde vi bare kunne gå den veien - jeg tenkte, jøss kunne vi bare ha gått denne veien til òg da...men nei, vi kom ikke til Strandkaiterminalen da nei - vi kom til den kaien Hurtigruten legger til....oj, tenkte jeg - dårlig tid for 3.gang i dag...etter en ganske rask gange, og litt opp og ned - rakk vi Teisten med 4-5minutter!...
Men, alt i alt har vi hatt en kjempe fin dag - vi har ledd mye!...og jeg har sett steder av Bergen jeg aldri har sett før... :-) ...så takk for turen jenter, og Lasse - jeg har virkelig kost meg sammen med dere i dag!...


...i morgen er siste skoledag på Møkster skule dette skoleåret, det blir felles frokost for barn, foreldre og lærere/assistenter - og kosedag resten av dagen for ungene etter det...
Det er St.Hans til lørdag, her er programmet - vi håper på bra vær!...det er ellers flere hyggelige arrangementer her på Møkster igjennom sommeren, det er rekefest, basar og konsert med Olav Stedje 21.juli og 28.juli er det vannsportdag for ungene her - i tillegg får vi besøk av Randi og Øystein 30.juni-1.juli, fam Fosse kommer i uke 30 og fam Bratberg kommer i uke 31...så ukene vi har igjen her på Møkster kommer til å rase av gårde, med så mye hygge og kos å se frem til!...

- En solfyllt hilsen til dere alle her fra Møkster :-)

Ingen kommentarer: