Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



mandag 5. desember 2011

Unntakstilstand på Møkster!...

...her er det unntakstilstand, strømmen har mer eller mindre vært borte siden lørdag kveld - idag har det resultert i både stengt skole og butikk!...
Men hvis vi går tilbake i tid, før strømmen gikk - var vi veldig spente på om Stig ville komme seg hjem fra Flesland lørdag. Båten var jo innstilt pga dårlig vær, men Stig fikk en kollega som kom med samme fly som ham til å kjøre ham til Krokeide - det resulterte i at Stig rakk en båt tidligere ( for bilfergen var ikke innstilt, men den går ikke lengre enn til Hufthamar) enn hvis han måtte ha tatt div busser dit... På bilfergen møtte Stig Inger her fra Møkster, og det var bra for det hadde begynt å blåse opp - så hun kjørte ham til Storebø kai, der er det visst lettere å legge til i dårlig vær... Øyvind til Mona var så grei å hente Stig der... :-) Det var en skikkelig husketur tilbake hit til Møkster, ikke noe for meg gliste Stig da han kom hjem til oss...
Det var hyggelig å få lørdagskvelden sammen, jeg strøk uniformen etterhvert - og avtalte med Karsten Inge at vi skulle møtes på deres kai søndag kl 09, så skulle han skysse meg over til Hufthamar.... I 2330-tiden gikk strømmen her, lite visste vi da om at vi skulle bli uten strøm så lenge - og med så mange forviklinger!...
Jeg ble skysset over til Hufthamar søndag morgen, med livet som innsats etter min mening...over Møkstrafjorden var bølgene så store at de ble som en vegg da vi var nede i bølgedalen, jeg holdt meg fast - og ba en stille bønn...betryggende var det jo at Mathias som kjørte meg var både rolig og trygg, men for meg som ikke er vant med slikt ble det en tøff opplevelse - og en pangstart på dagen!... Vi kom oss nå trygt over til Hufthamar, jeg ventet en drøy halvtime - før jeg tok bilfergen over til Krokeide. Der ventet jeg 20 min før det bar videre med buss til Nesttun, for så over på Bybanen - og jeg rakk jobben med en halvtimes margin!... Stig mener vi begynner å bli mestere på pendling, og å ta utfordringer på strak arm - man kan jo ikke si annet enn at dette står i stor kontrast til hverdagen vår i Oslo... :-)
Jeg kom meg som sagt på jobb, men utfordringene sto i kø her ute på Møkster etter at jeg dro... Vi hadde jo håp om at strømmen skulle komme tilbake i rimelig tid, forrige helg mistet vi også strømmen - og da tok det faktisk ikke mange timene før vi hadde strømmen tilbake igjen... Imponerende, over forventing faktisk... Men denne gangen er skadene større, det er brudd på sjøkabelen mellom Stolmen og Hevrøy - så Hevrøy, Litlakalsøy og Møkster er uten strøm... Utpå ettermiddagen søndag hadde mannskapet til Austevoll Kraftlag fått tilkjørt et svært aggregat, og koblet slik at aggregatet skulle forsyne alle 3 øyene med strøm - og hvor vi alle fikk en oppfordring om å være varsom med bruken av strøm slik at denne ordningen ville vare... Det gjorde den ikke, jeg fikk melding av Stig at de hadde fått tilbake strømmen igår - 3 minutter senere fikk jeg beskjed om at de hadde mistet den igjen... Kraftlaget kom ut igjen, og med hjelp av Svein og Stig til å fylle på diesel hadde øyene strøm i noen timer igjen - før det da igjen ble overbelastning, og jordingskabelen smeltet og ble rødglødene...
Kraftlaget kom ut igjen og gjorde noen utbedringer, Svein og Stig passet på til kl 03 i natt, men måtte gi tapt igjen - i 12 - 13-tiden idag var det strøm igjen...og siden har vi hatt det, "bank i bordet"... :-) Svein og Stig er gjevnlig og sjekker og fyller diesel på aggregatet, de sjekket det i 20-tiden - neste sjekk er i 0030-tiden...
Dette er status rapport nå, her kommer bildedomumentasjonen fra helgen... :-)


Lasse på atv'n :-)


...og sånn går det når man går tom for bensin, da må man dytte...
Men det er utrolig nok første gang det skjer, men sikkert ikke den siste... :-)


...vi har fått nye naboer...
De er veldig ivrige, utrolig hyggelig å ha dem rett utenfor vinduet...


...og her kommer aggregatet...


...aggregatet ble plassert ved trafostasjonen, rett nedenfor de nye husene...


...søndagsmiddagen/kveldsmaten ble prøvd tilbredt på vedovnen i stuen, det funket litt dårlig....


...så Stig måtte ty til primusen... :-)


...stemningsbilde...
Det koker i Møkstrafjorden.


...det er ikke noe pingle aggregat...


...her er jordingskabelen, plastikken er smeltet av...


...her ligger den brente kabelen...


...se på svimerkene i gresset!...


...folkene fra kraftlaget, og Svein i Møksterbunaden... (for dem som ikke vet hva det er, så er det varmedress - Stig har faktisk funnet frem sin nå også...han ser ut som en forvokst barnehageunge... :-)  )


...surt arbeidsvær, snø og fokk en periode idag...


..."kjøleskapet" vårt de siste dagene, satser på at det har gått bra med fryseren - vi hadde ikke opp døren der...


...Henrik sin fine adventstake ble tent igår også, sammen med et hav av andre stearinslys...


- Ellers så kom hu mor i skikkelig julestemning igår, da jeg kjørte tog til Myrdal stasjon...


...stasjonsbygningen på Flåmsbana - siden...se hvordan snøen har føyket opp på veggen og i vinduskarmene...


...stasjonsbygningen på Bergenbanen siden...
Usikker på hvor mye snø det var på Myrdal, men på vei tilbake til Voss fikk jeg på et par med hund på Ljosanbotn - de sa det var 50cm med snø der... Minst tenkte jeg, sto i døren og ga avgang - hadde fått snø langt over støvlettkanten, og opp under bukseskjørtet hvis jeg hadde gått helt ut av toget... :-)


...stakkars Jernbaneverkets mannskap, de holdt på å rydde etter raset der - i snøføyk og kulde...


...varmt og koselig var det nå innomhus, bare noen glugger å se ut av...
Veien ned fra Myrdal til Voss var utrolig koselig, satt for det meste forran hos fører - flott utsikt til vinterkledd, uberørt natur...
Det snødde på Voss i natt, da vi dro derifra kl 0515 lå det ca 10cm snø - det snødde på Arna faktisk også...

- Ellers så satser vi på at skolen er igang igjen imorgen, butikken var åpen litt på ettermiddagen idag - så vi håper situasjonen normaliserer seg snart... Vi syntes jo det er litt løje at dette eksremværet har kommet over oss nå mens vi bor her, dette er helt klart minner vi tar med resten av livet! Så gale har det ikke vært her ute på over 20 år!...















Ingen kommentarer: