Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



onsdag 1. februar 2012

Fiskekaker.....

....det store samtaleemnet igår ble fiskekaker, hjemmelagde altså...skal de lages med lettmelk eller h-melk, med brun eller hvit saus - eller rett og slett helt uten saus???... :-)


...det hele begynte med at jeg var hjemme hos Gunn for å lære og lage hjemmelagde fiskekaker (ja, mamma, du leste riktig!...) ...først så jeg på Gunn, så fikk jeg prøve meg jeg òg - både med å spe farsen, og å lage og steke kakene...det hører med til historien at jeg er veldig glad i å lage mat, og jeg har lært det meste av mamma - men når det gjelder fisk...ja, så har det vært mammas store fortvilelse at jeg har vist null interesse...jeg vil ikke sløye fisken, helst ikke ta på den engang - så her i huset er det Stig som har fått den jobben...det er grei arbeidsfordeling det, Stig sløyer og fileterer - og jeg lager fiskekaker og fiskepudding...så nå håper jeg mamma og svigermor blir fornøyde, de driver og sender meg forskjellige oppskrifter på fisk og fiskemat titt og ofte - så nå får jeg vel bare fortsette den gode trenden her... :-)


...etter all fiskekake-stekingen, og en tur på butikken for å kjøpe ferske rundstykker - og slarve litt...ble det lunsj på trappen med Stig. Det var rene påskestemningen der vi satt, vindstille som det var - og solen varmet godt!...har hørt fra flere her ute at snøklokkene blomstrer nå, er litt mellom barken og veden nå  kjenner jeg- vil vi ha snø eller vår???...


...vel, her er beviset...
Jeg er nå offesielt blitt kjerring!
...igår kom kjerring-trillebaggen min pr post, den er alt innviet - og funker som bare tusan... :-)
Den er god å ha når jeg har handlet mye i butikken, i mangel på egen bil her på Møkster må vi finne andre måter å få hverdagen til å gå i hop på... :-)


...Lasse er blitt så flink til å lese, her gjør han leseleksene sine etter en god fiskekakemiddag, ungene var storfornøyde selv om det sto fisk på menyen dagen før også - det ble helt rent bord... :-)

- Vel, så var det de fiskekakene igjen da - de ble nemlig et samtaletema på dameklubben igår kveld også...de ble ikke helt enige disse husmødrene, men vi fikk oss en god latter alle sammen - disse møkstringene lo av meg, og jeg av dem når det gjelder fiskekaker med brun saus...(de som kjenner meg vet at jeg griner på nesen nå...) ...men den brune sausen jeg reagerte på endte vel opp som mere en sjy-saus...vel,vel - er nok litt skeptisk jeg da...brun saus hører til kjøttkaker - og sjy til skinkestek....men, gøy hadde vi det, man har det ikke mere gøy enn man gjør det til selv mener nå jeg!... :-)
Det var Inger som inviterte til klubb igår, Inger serverte den nydeligste fiskesuppen - og en fantastisk sjokoladekake til kaffen...
Det var stjerneklart og fint ute da vi gikk hjem i 2330-tiden, men det var ingen nordlys å se - Stig og jeg så et fantastisk spill på himmelen tirsdag kveld/natt...utrolig flott, vi prøvde å ta bilder av det - men lyktes ikke med det... :-(



...idag har Stig vært med Frida til service på Rabben, så nå er hun klar for å gi oss mye glede i nye 100 timer!...

...ellers så har det gått i hjemmelagde fiskekaker i dag også, nå er vi faktisk invitert til Anders og Gerd på fiskekaker med brun saus kl 16...nå har vi gått og pratet i lang tid om at vi skulle ta oss en tur, Gerd spurte meg for noen uker siden om hva hun kunne lage som barna likte - jeg svarte "bare stek noen vafler du..." Men, det er vel en av få ting hun visst ikke lager!...ja, så nå ble det full middag istedet da - ikke minst kanskje for å få meg, og oss til å begynne med brun saus til fiskekakene også og ikke bare til kjøttkakene... :-)
- Vel, god middag folkens!

2 kommentarer:

Randi sa...

Flinke husmora, men kjerring-trillebagg??? Øysteins kommentar var:"Jeg ville ikke blitt sett død engang med en sånn en, har hun ikke ryggsekk?? Men men... Kjusa deg!!" Lykke til med fisken!! Klem fra R+Ø

Anonym sa...

Hei:))) Kjempe misunnlig på deg som har fått vært å laget fiskekaker hos Gunn... Det går gjetord om hennes fiskemat.... Så stå på å ta til deg det du kan når det gjelder hennes matlaging..... Liker trillebagg( på møgster heter det senilbagg) men pytt pytt synes du er kjempe tøff jeg.... Lykke til alle sammen, å frida også. Likte det navnet... Klem