Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



torsdag 12. juli 2012

Herlig middag!....


....mmmmmm,endelig makrell til middag - det smakte nyyyydelig!....


....mamsen og lillegutt, vi har tømt søppel...


...etterpå det, gikk vi til flytebryggen - der var Henrik, Jeppe og Herman og badet...Henrik syntes det var kaldt, selv med våtdrakt på - men...


...Jeppe derimot, sto løpet ut...


...det ble ikke lange dukkerten...


...Henrik prøvde seg igjen, men nei - det var for kaldt for ham...og for mange....


...BRENNMANETER...
Det er helt vanvittig med brennmaneter her nå, det tyder jo på varmere vann - men det hjelper fint lite når det nærmest er umulig å bade uten å få den dævelskapen på seg....


...guttaboys på jakt etter sjøpølse og kråkeboller...


...de fant begge deler, men sjøpølsene er så morsomme å klemme på - så jeg rakk ikke å ta bilde av det...disse små "rakkerne" er ikke like behagelige å klemme på, Jeppe og Henrik holder hver sin kråkebolle - de hadde virkelig piggene ute... :-)


...Henrik, Lasse og jeg gikk på stranden etterhvert - der møtte vi Stig...


...det ble vannkrig...


...de koste seg skikkelig, uforståelig for meg - i det kalde vannet...og klokken var faktisk 19, solen kom on and off...



...som far, så sønner - jf. tidligere innlegg, og en vakende Stig... :-)


...man har det ikke mere gøy enn man gjør det til selv!...


...sand og vann...det beste Lasse vet!...


...de fikk det for seg, la oss grave ned Henrik!...


...de kom ganske langt, men det begynte å bli kaldt - så Stig og jeg satte en upoppis stopper for den leken...på tide å komme seg hjem fra stranden når kl er 1930, med norske sommertemperaturer!...


...noen av oss begynner riktignok å bli ganske brune, Lasse går med hvit badebukse 24 timer i døgnet!... :-)


...det går fremover med brannstasjonen, gutta arbeider tidlig og sent - og i dag fikk de lukket den med vegger og tak...

- Vi nærmer oss helg igjen, Stig er glad det bare er 6 arbeidsdager igjen til ferie - og snart helg...jeg forbereder meg til arbeidshelg i Bergen, min siste her vestpå - litt trist...men sånn er livet!...jeg skal møte Randi og Øystein lørdag kveld, vi skal ut å spise sammen - det gleder jeg meg til....selv om jeg er redd jeg vil bli pressentert for mitt første, og kanskje eneste sushi-måltid...vel, tiden vil vise - og jeg tar utfordringen på strak arm!...tror jeg...
Ellers så snakket jeg med Line igår, hun var sur pga været i Oslo - og syntes det var kvalme bilder med SOL og bading her...hun mente vi måtte spare litt finvær til de kommer i uke 31, det er vi forsåvidt enige i - vi tar gjerne flere dager som dem vi hadde rundt pinsen!...welcome to Costa del Møkster!...
Vel, vi tenker også på familie og venner i Bugdøy, Farsund - i fjor på denne tiden var vi der nede med alle sammen...vi tenker på dere, og skulle gjerne kommet en tur i år også - men vi blir nok på Møkster i år...

GOD HELG FOLKENS, enten du skal jobbe ( som meg) eller har fri/ferie!...

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Hei.

Den fiske middag så helt fantastisk ut, får vann i munnen flink dere er med mat å det ser så dekorativt ut. Lasse er i sjøen hele tiden han liker seg i det våte element. Ønsker deg en fin jobbe helg, å du må prøve sushi. Jeg har smakt det en gang likte det godt. Gubben spiste biff:-))
Hils guttaboys. Så snakkes vi til helgen jeg kommer ut fredagen.
Klem god helg

Ann Kristin sa...

Hei på dere!
Gjett om det er noen som gleder seg til å besøke dere. Her har både store og små nedtelling. Makrell middagen så helt nydelig ut:-))Fiskeutstyret gjøres klart her og redningsvester står på pakkelisten. Håper arbeidshelgen din har gått fint. Jobber selv netter denne helgen. Kos dere videre alle 5. Gode klemmer fra Ann Kristin

Livet på Møkster sa...

Hei, Yvonne...
Takk for hyggelig kommentar - igjen :-) Ha en fin uke du også, så sees vi til helgen... :-)

Livet på Møkster sa...

Hei, hei Ann Kristin!...
Så bra dere gleder dere, for det gjør vi òg!!!...her er det nedtelling for fullt, Lasse er over på timenedtelling snart... :-)Ha en fin tur over fjellet, og kjør forsiktig - vi tar dere imot på kaien... :-)Vi sees og hørs, veldig snart - mange go'e klemmer til dere alle fra oss på den herlige ø!... :-)