Ja vi skal flytte til Møkster



Vi er en helt vanlig småbarnsfamilie fra Oslo som har valgt å leve ut drømmen om livet på landet. Vi har søkt på et prosjekt der et lite øysamfunn søker 2 barnefamilier til å komme for å leve og bo - slik at de skal klare og holde liv i skole og butikk. Så langt er vi den ene familien blant over 25 familier som til nå har søkt, som har fått drømmen oppfylt om å få bo på en øy langt ute i havgapet utenfor Bergen... Dette er en "once in a lifetime" mulighet, som Stig sier - gjør vi ikke dette nå - kommer vi til å angre oss på gamlehjemmet... Vi gleder oss alle 5 til dette lille eventyret i hverdagen, det å få litt mere tid til hverandre i nye,spennende og ikke minst anderledese omgivelser - og i noe roligere tempo enn i Oslo... Vi lever bare en gang, det er verdt å bruke et år av vårt liv på dette!... Litt rart er det jo å plutselig stå overfor dilemmaet bil/båt - så nå har vi solgt bilen og byttet den ut med en båt... Vi kan ikke bo på en øy langt til havs uten egen båt... Når det gjelder skolen, ja så blir det en helt annen hverdag enn på Grefsen - på Møkster skole er det 8 elever totalt fra 1. - 7.klasse, og 3 av dem er brødrene Haug... :-)

...det er vel på tide med en oppdatering i heddingen om at vi er hjemme i Oslo igjen, det har vi vært i snart et halvt år faktisk - utrolig hvor fort tiden flyr!...Det er deilig å være hjemme i vante omgivelser igjen, og å ha familie og venner " rett rundt hjørnet" - men vi opplever et stort savn til Møkster også. Stillheten, roen, nærheten til sjø og natur - og ikke minst alle de kjekke menneskene vi var så heldige å bli godt kjent med, og gla' i...livet på Møkster har gjort noe med oss, både som enkeltmennesker - og som familie. Vi har fantastiske minner og opplevelser å se tilbake på, Møkster vil for alltid være i våre hjerter - og vi vil jevnlig vende tilbake...riktignok på besøk, tror jeg...hvis ikke Kristoffer ender opp som fisker, og med ei jente fra Hordaland - kanskje Stig og jeg ender opp med pensjonisttilværelsen vår på Møkster?...så hvem vet, er drømmene sterke nok - og man tørr og følge dem...kan alt skje!...jeg velger og fortsette å blogge selv om vi er i storbyen igjen, det er fremdeles endel som følger oss her i hverdagen også - og til våren kommer dokumentarserien der vi er med fra livet vårt på Møkster. Tusen takk til alle dere som har fulgt oss til nå, vi har passert 35.000 visninger - og jeg har lagt ut over 200 innlegg...følg oss gjerne videre, hyggelig om du legger igjen en kommentar!...



tirsdag 10. juli 2012

Norsk sommer i et nøtteskall...

...det er visst ikke mulig med fint vær mer enn 1-2 dager i strekk om gangen...men, vi koser oss for det vi - og det har jo vært oppholdsvær hele dagen i dag...og fin temperatur, igår ble vi overrasket med nydelig vær fra midt på dagen - og resten av dagen/kvelden...skodden lå tykk fra morningen av, så plutselig - bare forsvant den!...


...badenymfe nr 1 her på Møkster...



...Lasse løper, og løper - frem og tilbake...det er som de sa i bhg, Lasse kan ikke gå han-han bare løper, og sykler...her ute gjør han det samme, om han ikke kjører atv'n da - så felles nevneren er som dere skjønner FART!!!... :-)


...etter endt arbeidsdag, kom Stig ned til Lasse og meg på stranden - her stuper han uti...


...med et stort plask!... :-)


...Lasse og Stig koste seg i vannet sammen, her snurrer de rundt og rundt - Lasse syntes det var kjempe gøy!...


...de lagde sin egen lille vann-fornøyelsespark...


...Lasse sin tur til å skubbe uti Stig, he,he...


...kjempe morsomt, syntes Lasse!... :-)


...jippi, vannkrig!...


...i mangel på sklie og hoppetårn, brukte Lasse Stig som vannleke - Stig gikk under vann, Lasse satte seg oppå - så spente Stig fra...Lasse syntes det var kjempe stas!...(godt han har en far som bader med ham, jeg vasser jo bare - og leker med ham i vannkanten, og selvfølgelig ser på ham når han gjør sine kromspring i vannet...men Stig, han virkelig koser seg og bader med Lasse... ).


...Lasse var uheldig og punget da han var og syklet med Benjamin tidligere på dagen igår, så Stig var pent nødt til å lappe slangen for n'te gang...jeg må nok kjøpe med meg en ny slange, og mere lappesaker da jeg skal til Bergen å jobbe til helgen... :-)




...kreative barn her på Møkster, og koselig med litt farger på veien ned til butikken... :-)


...stemningsbilde...
Her er jeg på vei ut i utmarken i kveldingen i går...


...kveldstur i nydelig vær, og omgivelser - da er det jo greit å morsonere litt... :-)


...bilde av huset vårt, tatt fra utmarken...


...vestervågen, badet i kveldssol...


...utsikt over utmarken, fra nedsiden av huset vårt...

...det kom masse materialer til brannstasjonen igår...


...guttaboys...
Da jeg var nede i butikken i dag, gikk jeg nedom kaien - og der fant jeg denne gjengen... :-)
De fisket, og Fredrik hadde akkurat fått en stor lyr - den hadde slukt hele sluken...det var en ivrig diskusjon hvordan de skulle løse dette, alle tok del i sløyingen - og...


...etter litt om og men, så fikk de hodet av - og Jeppe og Fredrik fikk kroken ut...


...i mellomtiden, hadde gutta sammen fått sløyet fisken - her hiver de innvoldene til måkene...


...tar av meg hatten for disse barna, jeg - de griner ikke på nesen nei...her "sloss" de om å sløye fisken faktisk...


...da jeg kom hjem fra butikken, kom jeg over disse arbeidskarene - Kent Ove og Bjørn gjør en god innsats!...


...jeg traff også på disse tøffe guttene utenfor oss... :-)


...Kristoffer kommer hjem fra jobb...
Vi 4 andre gikk ned på kaien for å fiske etter middag i dag, da kom Karsten, Kristoffer og Lucky hjem etter endt arbeidsdag...


...Kristoffer og Luvky i bauen...


...arbeidsplassen til Kristoffer, pengene strømmer inn - i dag har vi bestilt frikort til ham...

- Ellers så hadde vi det veldig hyggelig på kaien i kveld, guttene hadde alle 3 lekekammerater - og Stig fikk preka litt mannepreik med 4 karer på kaien...ekstra hyggelig for Stig, siden han fremdeles jobber enda - jeg møter jo folk hver dag til og fra butikken, og ellers når jeg er rundt på øyen...Stig har nedtelling til ferie, kun 8 arbeidsdager igjen - før ferie!...Lasse har nedtelling til Stine kommer, kun 10 dager igjen!...:-)

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei Hei. Ja jeg må få låv å skryte av deg hvor flink du er til å oppdatere bloggen deres.( Kjempe) Å han Lasse er nå ikke san han bader å bader er ikke skvetten den gutten, blitt herdet nå etter kvert. Guttaboys de har iallefall ikke problemer med å finne på fritid sysler, er så kjekt å se hvor de styrer på. Godt å være barn på Møgster. Må ikke tenke på dette med overnatting, jeg kommer ut en dag i uken som kommer med gevinster. Men takk for tilliten, dere er noen flotte mennesker. Når det gjelder været er jeg helt enig med deg en dag på og en dag av. Det er verken fugel eller fisk.
Men la oss håpe at vår herre er snill med oss snart slik at vi får en lengre sol periode. Ønsker deg fine arbeidsdager, hils guttaboys.
mvh yvonne. klem